woensdag 19 maart 2014

Appartementen deel 3

Maandag ging ik met mijn back-up appartementen kijken en na afloop is ze blijven eten. Met 2 personen in mijn appartement bleek toch wel heel erg klein en wetend dat Man op 15 april langs komt, leek het mij toch geen goed idee om nog een maand langer in dit appartement te blijven.

In overleg met 2 collega's besloten dat ik dan toch het beste een bemiddelaar in de arm kon nemen. Dat kost provisie maar het scheelt een hoop gedoe. Dinsdag op weg van werk naar huis bij 2 binnen gestapt (dat is dan wel weer een voordeel van wonen in Spanje: alles is open tot minimaal 20.30 uur). De eerste zou vandaag terugbellen maar niet gedaan natuurlijk. De tweede zou voor vanavond een bezichtiging regelen.

Via een advertentiesite had ik nog een andere bemiddelaar gevonden die ook redelijk leuke dingen in de aanbieding leek te hebben. Via G.oo.gle ben ik achter het adres gekomen en op weg van werk naar bemiddelaar 1 langs gelopen. Of ik om 19.00 uur aanwezig kon zijn want dan gingen we minimaal 5 appartementen bekijken. Even slikken maar oké.

Eerst naar bemiddelaar 1. Het was een mooi en ruim appartement met 2 slaapkamers maar geen enkel raam in de woonkamer en ik vreesde dat ik, ondanks verzekering dat het echt niet nodig was, ook hier de hele dag het licht aan moet hebben. En hoe ruim een appartement dan ook is, dat wil ik in ieder geval niet. De verhuurder had nog een mogelijkheid in dezelfde straat als waar ik werk. Ik heb gezegd dat ik er morgen langs zou lopen om te zien of het mij aan de buitenkant aanstond of niet.

Vervolgens door naar bemiddelaar 2. Die had 6 appartementen in de aanbieding. 2 vielen af vanwege locatie en prijs. Bleven er 4 over. Onderweg belde de bemiddelaarster nog voor een ander appartement of ik daarvoor ook in aanmerking kwam. Ja, dat kwam ik dus in totaal 5 appartementen om te bezichtigen (Omdat ik een half jaar contract heb, wil ik mij niet direct vastleggen voor een jaar voor het huren van een appartement en niet iedere verhuurder vindt dat prettig.)

Van de 5 appartementen vielen er al snel 2 af en zijn er 3 overgebleven. Als ik ze alle drie zou kunnen combineren dan was het perfecte huis gevonden. Maar dat kan niet en nu moet ik beslissen wat ik doe. Wat voor alle 3 de appartementen geldt is dat ze aan de dure kant zijn met € 400,00 per maand. Dit bedrag is voor huur en alle gemeentelijke belastingen. Wat ik dan nog zelf moet betalen is gas (indien aanwezig), elektriciteit, water en internet. Energie gaat per maand naar werkelijk verbruik. Dus in de winter zijn mijn woonlasten hoger dan in de zomer. Mijn back-up betaalt op dit moment € 90,00 voor energie en water per maand en € 42,00 voor de mobiele telefoon en internet. Hierdoor komen mijn woonlasten tegen de € 550,00 per maand. Nu betaal ik het eerste jaar maar 2% belasting dus er blijft netto redelijk wat over maar ik kan nu nog moeilijk inschatten hoeveel het leven hier kost.

Appartement 1 heeft als voordeel dat het gas heeft. Voor het koken is dat echt een uitkomst en er zit een soort van centrale verwarming in. Dat wil zeggen dat er radiatoren hangen en iets wat op een CV-ketel lijkt. De keuken is lekker groot met een kleine uitbouw als werkkast. De badkamer is bereikbaar via een aparte toegang. Het raam in de woonkamer is redelijk laag dus er valt naar buiten te kijken, hoewel er niet veel te zien valt. De kamers zijn groot. Het enige nadeel is dat de woonkamer zo volgepropt is met meubels dat je niet weet waar je het zoeken moet. Voor Spanjaarden die toch de reputatie hebben dat ze buiten wonen, snap ik niet wat ze met 5 fauteuils, een 2 zitsbank en een bedbank in de woonkamer moeten.

Appartement 2 voelde direct leuk aan in de woonkamer hoewel het een erg klein raam heeft en uitziet op een hele smalle straat. Dus als ik uit het raam kijk zie ik de muur van de overkant. Niet het meest verheffende uitzicht. Een groot voordeel van dit appartement is dat het 2 slaapkamers heeft en dat is voor midden in het centrum voor die prijs niet verkeerd. Ook hier weer radiatoren aan de muur. De entree van het gebouw is ook heel erg leuk en er is een gezamenlijk terras waar niemand gebruik van lijkt te maken. Het grootste minpunten zijn vooral het raam in de woonkamer en het smalle straatje. Om er te komen is het kruip-door-sluip-door door kleine straatjes waar alleen voetgangers nog kunnen komen. En ik twijfel over de inhoud van de boiler. Ik durf niet te zeggen of ik daar lekker onder de douche kan staan of dat het heel erg opschieten wordt.

Appartement 3 lag aan een wat drukkere straat en omdat de verhuurster mij en de bemiddelaar zelf heeft rondgeleid, weet ik dat ik aan haar een hele leuke huisbaas ga hebben. Zij kwam zelf met het voorstel om alles via haar zoon te laten lopen omdat zijzelf alleen maar Spaans spreekt.
Alle elektrische apparaten zijn onlangs vervangen, evenals het matras in de slaapkamer. Niet elektrisch koken maar keramisch/inductie wat al een hele verbetering is. De woonkamer is echt gigantisch. Er staat een grote eettafel met 5 stoelen maar er kunnen gemakkelijk 8 mensen aan zitten. Er zit een scheidingswand om de kamer af te sluiten wat in de winter en zomer handig kan zijn om warmte binnen of buiten te houden. Wat ik echt leuk vind aan dit huis is dat het in de woonkamer van die deuren heeft die naar binnen toe open gaan zodat je soort van een balkon hebt. In de straat valt genoeg te beleven zodat het ook loont om naar buiten te kijken. Dit apparetment heeft 2 nadelen, waaronder de grootte van de woonkamer. Het is zo groot dat de meubels die er staan erg formeel aan doen en daardoor gezelligheid missen. Het tweede nadeel is de toegang naar de badkamer. Tussen de gang/keuken en de slaapkamer zit een soort van doorgang waar 2 enorme kasten staan. De ingang naar de badkamer zit tegenover die kasten. Dus je moet toch soort van de slaapkamer in om bij de badkamer te komen. Ik ben er nog niet over uit of dat handig is als er mensen komen slapen.

Morgen moet ik laten weten wat ik doe. Ik weet al wel dat ik bemiddelaar 2 stukken leuker vind dan bemiddelaar 1. Dus ik ga in ieder geval met haar verder. Morgen laat ik bemiddelaar 1 wel weten dat ik via een college een appartement heb gevonden. Dan ben ik daar verder vanaf. Maar nu nog beslissen of 1 van deze 3 appartementen voor mij gaat worden of niet. Misschien moet ik nog een keer gaan kijken en iemand meenemen. To be continued ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten