zondag 16 maart 2014

Appartement deel 1

Keuken vanuit de slaapkamer

Slaapkamer vanuit de keuken

Slaapkamer vanuit de badkamer

Badkamer

Keuken vanuit de voordeur
Ik ben niet zo goed in het foto-gedoe dus ik hoop dat de foto's die ik van mijn appartement heb genomen duidelijk genoeg zijn. Aan de hand van de tegels op de vloer heb ik een inschatting gemaakt van de afmetingen: keuken 330x240, exclusief keukenblok en slaapkamer 270x325.
Je komt direct in de keuken en ik slalom tussen de bank en het kastje naast de koelkast naar binnen. Vervolgens slalom ik tussen de bank en de punt van de eettafel om in de slaapkamer te komen en vanuit de slaapkamer kom ik via een soort van tussenkast (niet op de foto) in de badkamer/wc.

Het plan was als volgt:
Ik stuur een mail naar mijn werk met de vraag of ik nog een maand langer in dit appartement kan blijven. In die tijd regel ik:
- NIE (gedaan)
- Spaanse bankrekening (moet nog)
- Spaanse telefoon (wacht op bankrekening en beslissing wat voor telefoon, wel of geen internet ed)
- Wachten op salarisstrook zodat ik weet wat ik netto ongeveer ga verdienen
- Uitzoeken waar ik wil wonen en wat mijn eisen zijn
Zodra dit allemaal geregeld/duidelijk zou zijn, kon ik echt op zoek naar een ander appartement. Met ongeveer 1500 appartementen beschikbaar leek mij dat niet echt een probleem.

Natuurlijk gaat alles weer eens anders. Om een maand langer in dit appartement te kunnen blijven moest ik zelf contact opnemen met de verhuurder. Ik spreek nog geen woord Spaans dus iemand uit mijn team was zo aardig om dat voor mij te doen. De verhuurder vroeg waar ik woonde en toen was het antwoord op de vraag of ik langer kon blijven: Nee. Reden: Voor hetzelfde bedrag aan huur kon ik een veel groter en beter appartement krijgen, zelfs in het gebouw waar ik nu zit. Vrijdag moest "ik" maar weer terugbellen voor een afspraak, in die tijd zou hij kijken wat hij voor mij beschikbaar had.
Vrijdag belt mijn collega weer om een afspraak te maken om te komen kijken. Nee, niet mogelijk. Waarom niet? Omdat ik dan alleen de appartementen kon zien die beschikbaar waren in het gebouw waar ik nu woon en niet alle appartementen die beschikbaar zijn in de straat. Maandag na werktijd, is dat een probleem? Nee. En hij was al bezig met het opstellen van een contract. Hoezo?
Dus maandag belt mijn collega om door te geven hoe laat ik, samen met de andere Nederlandse vrouw uit mijn team, appartementen kom bekijken. Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen en of ik inderdaad een contract onder mijn neus geduwd krijg. Voor de zekerheid laat ik een Spaanssprekende collega een paar zinnen in het Spaans op papier zetten zoals: dank u wel voor het laten zien van de appartementen, ik neem het contract mee en bel u dinsdag terug.
Sinds gisteravond heb ik geleerd dat ik als een werkende, "alleenstaande" vrouw heel erg gewild ben bij verhuurders. Ik sprak iemand die vanwege die redenen korting heeft gekregen op de huur. Bijna alle appartementen worden gemeubileerd verhuurd en omdat Granada een studentenstad is, zijn de meeste huurders studenten en die maken er meestal een zootje van. Daarom ben ik een gewild object voor een verhuurder. Misschien dat "mijn" verhuurder daarom zo zijn best doet om mij het beste appartement mogelijk te laten zien.
Maandagavond weet ik meer.


3 opmerkingen:

  1. Van de wetenschap dat je een gewilde huurder bent kan je natuurlijk lekker gebruikmaken en hopelijk krijg je ook korting.
    Leuk verhaal en foto's vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ongelofelijke bewondering voor jou. Zoals jij de dingen aanpakt en iedere weer als t tegenzit weer een andere beslissing neemt en niet bepaald kleine beslissingen zeg.
    En hup meteen de koe bij de horens naar spanje toe en en alles doen om je er thuis te voelen zoals je schrijft in t vorige blogje. Ja leuk die foto's, ik lees al jaren bij je en weet dat je niet scheutig bent met foto's. Je schreef dat t er wel heel donker is dus ik kan me voorstellen dat je liever verhuisd. Ik geef je een dikke knuffel en

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad wel superklein zeg! Misschien kun je,nu je zo gewild blijkt, wel wat eisen/wensen stellen! Succes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen