zondag 29 maart 2015

Processietijd

Ik ben hier nu iets meer dan een jaar en dat houdt ook in dat bepaalde dingen voor een tweede keer langskomen, in dit geval Semana Santa.

Vandaag om 16.00 uur verliet de eerste processie de kerk en vandaag volgen er nog 4. In eerste instantie was ik niet van plan om te gaan kijken. Vorig jaar kwam ik per verrassing op het juiste moment bij deze kerk terecht en ik wist niet of het een tweede keer nog wel leuk zou zijn. Maar ergens voelt deze kerk wel een beetje als mijn kerk (ik kom er elke keer langs als ik naar de buurtsuper of naar de bushalte ga) dus besloot ik toch om te gaan kijken. 

Het vertrek uit de kerk vind ik het leukste moment. Het lijkt er namelijk op dat ze bij het bouwen van de kerk geen rekening hebben gehouden met de hoogte van de beelden of bij het ontwerpen van de beelden (sommigen zijn in de jaren 80 gemaakt) geen rekening hebben gehouden met de breedte en hoogte van de kerkdeuren.
Dus dan heb je zo'n 35 tot 40 mannen die het gevaarte tillen maar geen idee hebben wat ze doen en waar ze lopen en er lopen een stuk of 5 mannen omheen die aanwijzingen geven aan de mannen die moeten tillen. Millimeterwerk in de breedte en hoogte.

Daarnaast is om onduidelijke redenen bij het verlaten van de kerk direct een scherpe bocht wat direct het volgende obstakel opwerpt. Bij mijn kerk werd dat nog eens versterkt door de vaste camera van de televisiezender van Granada, teveel publiek en 2 sinaasappelbomen. Ik heb mij weer uitstekend vermaakt.

Nu zit ik af en toe op de rechtstreekse uitzending van de televisie te kijken.Toen Man hier vorig jaar was, heeft hij ontdekt dat alles live werd uitgezonden op de tv. Nu blijkt mijn receiver het te hebben begeven maar gelukkig kan ik het ook via internet bekijken. En ik heb besloten dat ik "mijn" beeld het leukste vind. 

De processie bestaat meestal uit 2 beelden, 1 beeld uit de laatste week van het leven van Christus en 1 beeld van Maria. De Maria-beelden zijn echt kitscherig en de beelden van Christus zijn ook niet echt vrolijk. Oké, de kruisiging en opstanding is niet de meest vrolijke onderwerpen en heel veel kerkelijke ervaring heb ik ook niet. Maar ik weet nog wel van voorgaande relaties dat Pasen de blijde boodschap is, maar misschien is dat de gereformeerde zienswijze en is dat voor katholieken anders.
Mijn kerk start Semana Santa met de intocht in Jeruzalem en dat is volgens mij 1 van de minst dramatische beelden die deze week rond gesleept worden.

Vorige week heb ik het officiële programma opgehaald met daarin iets meer achtergrondinformatie. Zo kan ik nu precies zeggen hoeveel mensen wat dragen en waar ze precies langs gaan. Dat maakt het een stuk leuker om te bekijken. Maar toch zal ik blij zijn als het allemaal weer voorbij is en het centrum van de stad geen grote verkeersopstopping meer is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten