zondag 22 maart 2015

Verkiezingen

Allereerst bedankt voor de tip van de boterkoek. Ik denk dat dit een heel goed idee is. Ik heb een Nederlands kookboek met (Ierse) recepten voor allerlei ovengerechten waaronder taarten en koeken en die vallen hier heel erg in de smaak. Het was mijn idee om daar iets uit te kiezen en dat ga ik nu aanvullen met een boterkoek. 

Vandaag zijn er verkiezingen voor Andalusië. En net zoals ik het leuk vind om op een bankje op een plein te zitten en te kijken wat er allemaal om mij heen gebeurd, vind ik het ook leuk om te kijken hoe verkiezingen in een ander land in zijn werk gaan. Mijn lerares Spaans woont samen met een Belgische en die kan ook uren op een bankje zitten. Mijn lerares snapt daar helemaal niks van en vindt het zonde van de tijd.

Op mijn werk was het niet gelukt om iemand te vinden die mocht stemmen en die ook ging stemmen of die hier in Granada ging stemmen, dus heb ik toch maar mijn lerares gevraagd of ik met haar mee mocht naar het stembureau. Ik geloof dat ze het een raar verzoek vond maar ik mocht met haar mee. Dus om 11.30 uur gingen we richting het stembureau om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het echt heel anders gaat dan bij ons.

In Nederland moet je een oproepkaart en ID-bewijs meenemen, word je geregistreerd, krijg je het biljet, je maakt in het hokje de keuze en je biljet gaat in een container.
In Spanje kom je binnen en je loopt naar de tafel waar van alle partijen een stapeltje papieren ligt met wie op de lijst staan. Daarnaast liggen enveloppen.Je pakt een papier van het stapeltje van de partij waar je op gaat stemmen, stopt die in de envelop en gaat vervolgens naar de tafel waar je wordt geregistreerd met je ID-bewijs en je stopt de envelop in een verzegelde glazen bak met gleuf. Ervan uitgaande dat alle stapeltjes even hoog waren aan het begin van de dag, dan is ook duidelijk wie op dat moment al de meeste stemmen heeft gekregen. Daarnaast kan iedereen zien op welke partij je stemt. Voor de mensen die dat echt heel erg vervelend vinden is er de mogelijkheid om in een stemhokje de keuze te maken maar het is niet vaak dat daar gebruik van wordt gemaakt.
Je kunt ook geen keuze maken tussen man of vrouw of naar wie je voorkeur uitgaat.

In Frankrijk gaat het op dezelfde manier als in Spanje.Daar heb ik naar de tweede ronde gekeken van de afvaardiging in het parlement. In dit geval 2 kandidaten en ook hier de kaart pakken van de kandidaat van je voorkeur. En ook hier beginnen met 2 gelijke stapels en om 15.00 was het al duidelijk wie er zou winnen. 
Voor mij voelt het heel raar om op deze manier te stemmen. Kennelijk is voor mij anonimiteit in mijn keuze heel belangrijk, misschien ook omdat ik daar aan gewend ben. Vrijheid in keuze, zonder dat iemand kan zien wat mijn keuze is, is voor mij toch een onderdeel van democratie. En ervan uitgaande dat de stapeltjes met stembiljetten allemaal even hoog waren, dan vind ik het ook raar dat je op die manier al van te voren kan zien wie gaat winnen en zou je de uitslag kunnen beïnvloeden. 


1 opmerking:

  1. Ik vind de Nederlandse manier van stemmen ook fijner. Wel weer leuk dat je weet hoe het in Spanje in zijn werk gaat.

    Ik kwam op het idee van de boterkoek omdat Nederland niet echt bekend staat om zijn bijzondere keuken, maar wel om al die soorten koek en koekjes. Die vaak erg lekker gevonden worden :-)
    Heb jij wat met de Ierse keuken?

    BeantwoordenVerwijderen