donderdag 12 maart 2015

Op z'n Spaans

Woensdag ging ik stikzenuwachtig op weg richting koorrepetitie. Ik ben namelijk niet goed in mondelinge examens, of dat nu schoolexamens, taalexamens of voorzingen zijn. Omdat ik nog niet zo'n goed beeld heb hoe lang ik onderweg ben, was ik natuurlijk ruim te vroeg (en eerste) om te ontdekken dat voor de repetitie aan een soort van zangles is. Deze zangles is de ene week voor de mannen en de andere week voor de vrouwen en is bedoeld om je zangtechniek te verbeteren. Toch maar even gecontroleerd of ik het echt wel goed begrepen had: eerst een uur zangtechniek en daarna nog de normale repetitie van ongeveer 2,5 tot 3 uur, dus 4 uur zingen achter elkaar? Ja, dat had ik goed begrepen. Deelname was vrij dus als ik wilde dan was ik van harte welkom.

Ik werd deze keer onder de hoede genomen door een andere vrouw. Met wat heen en weer gepraat kwamen ze erachter dat ze vergeten waren mij de stukken voor mijn voorzingen te geven of in ieder geval uit te leggen welke van de stukken die die dag gerepeteerd zouden worden, als voorzingstuk aangemerkt moest worden. Dat is normaal gesproken de taak van de vrouw die mij deze keer onder haar hoede had genomen maar die was ziek geweest. Naast het stuk uit het repertoire van het concert bleek er ook nog een solo-stuk te zijn. Die had ik dus ook niet ontvangen. Druk overleg met de dirigent. Uiteindelijk werd besloten dat ik vrijdag een half uur voor de repetitie aanwezig moet zijn om het repertoire-stuk te zingen en dat ik volgende week het solo-stuk moet doen. 
In eerste instantie vonden ze dat ik beide stukken aankomende vrijdag wel kon doen. Ervan uitgaande dat ik de email met bestanden ergens in de loop van donderdag zou ontvangen, misschien op zoek zou moeten naar een kopieerwinkel om de stukken uit te printen en donderdagavond ook nog een yogales in mijn agenda had staan, had ik er een zwaar hoofd in dat ik in staat zou zijn het solo-stuk voor aankomende repetitie gerepeteerd te hebben. Ik vind het niet erg om in rap tempo een stuk in te studeren maar een beetje voorbereidingstijd zou wel aardig zijn.

Vandaag kwam inderdaad de mail met de bijbehorende stukken en ze waren zo aardig om de stemmen als mp3-bestand bij te voegen. Op dit moment bestaat het repertoire uit stukken in het Latijns, Duits, Baskisch, Italiaans en Spaans. Natuurlijk moeten ze een Italiaans en een Spaans stuk uitzoeken. Dubbel werk om zowel de muziek en de taal onder de knie te krijgen. Het repertoire-stuk is van Mozart en in het Italiaans. Dat had ik afgelopen weekend al min of meer voorbereid en van de 6 stukken van Mozart was dit wel 1 van de meest gemakkelijke. Dat staat dus voor aankomende vrijdag op het programma.

Het solo-stuk is in het Spaans en ik heb nog niet goed kunnen kijken van wie en wat en hoe moeilijk het zal zijn. Volgens de mail stond dat gepland voor volgende week vrijdag. Mij staat niet bij dat we precies hadden afgesproken wanneer, volgende week ja, vrijdag nee. Die dag heb ik namelijk een etentje met mijn team van het werk en hoewel ik liever naar het koor ga dan naar het etentje, heb ik niet veel keuze. Dus geen idee wat er nu weer geregeld gaat worden en hoe. Het zal wel weer met een hoop heen en weer gepraat gaan en ze zullen me vast lastig vinden.

Maar als alles goed gaat, hoop ik vrijdag (eindelijk) te horen of ik bij het koor mag blijven. Wel of geen concert in april kan me op dit moment niet zo heel veel schelen (hoewel ik niet de indruk heb dat ik het slechter doe dan wat ik om mij heen hoor).

1 opmerking:

  1. Leuk hoor al die dingen die je daar doet. Deed je dat in Nederland ook?

    En mag je blijven?

    BeantwoordenVerwijderen