zondag 15 maart 2015

Wat eten we vandaag?

Nu ik hier meer dan een jaar woon, zijn er dingen die mij opvallen. 1 van die dingen is het aanbod van groente in de supermarkt. Fruit volgt redelijk de seizoenen, het aardbeien-seizoen is weer begonnen, na de aardbeien volgen de meloenen en verse vijgen, daarna de chirimoyas en dan is het de tijd dat de mandarijnen per kilo's worden aangeleverd. Druiven zijn het hele jaar door behoorlijk prijzig en appels, peren en sinaasappels horen tot het standaard winkelassortiment. Met daarbij wel de opmerking dat op een gegeven ogenblik de conference-peren vervangen worden door williams-peren. Die laatsten zijn een stuk lekkerder. Bananen heb je in 2 soorten: bananen, goedkoper, die niet uit Spanje komen en platanos, die aangeleverd worden vanuit de Canarische eilanden.

Hoewel Spanjaarden beweren dat ook de groentes aangeleverd worden per seizoen, heb ik daar zelf nog niet veel van kunnen merken. Sla, aardappelen, courgette, aubergine, uien, wortels, Spaanse en Nederlandse komkommers, tomaten en paprika. Dat is wat zo'n beetje standaard in de winkel ligt. Andere groentes zijn er wel maar die zijn, ten opzichte van het standaard assortiment, behoorlijk prijzig. Wil je wat anders dan het standaard assortiment dan is de vriezer de meest voordelige optie en voor een 1 persoonshuishouden ook het meest praktisch. Zelfs al zou de bloemkool in de aanbieding zijn, dan is het voor mij toch nog minstens 4 dagen eten. 

Meestal koop ik dus het standaard assortiment aan groente en na een jaar was mijn inspiratie wel uitgeput. Ik ben redelijk in staat een recept te volgen maar ik ben geen kok in die zin dat ik in staat ben vanuit het niets iets in elkaar te draaien. Dus met zo'n 3 recepten voor aubergine, 7 voor courgette en ongeveer 5 voor paprika's zijn mijn mogelijkheden op. En snelle salades met sla, tomaat en komkommer (al dan niet extra met avocado en/of mais) komen mijn neus nu ook wel uit. Daarnaast zijn mijn recepten gebaseerd op wat er in Nederland verkrijgbaar is zodat ik niet altijd alles kan krijgen wat nodig is of tegen prijzen die onbetaalbaar zijn. Voor bijvoorbeeld zo'n 25 gram pijnboompitten moet je in Spanje € 4,50 betalen. 

Tijd dus om mijn repertoire van recepten uit te breiden. De eerste stap was richting boekwinkel. Als ik mij met de Spaanse groenten wil kunnen redden dan is boek met recepten uit de Spaanse keuken wel handig. Onhandiger is dat zo'n boek natuurlijk in het Spaans is. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een vegetarisch kookboek met 1101 recepten (inclusief smoothies, theevariaties en dergelijke). Ik ben allergisch voor vis waardoor een hoop van de andere kookboeken voor mij afvielen. Vervolgens heb ik mij vermaakt met het zoeken van plaatjes op internet om een beeld te krijgen van wat ze met bepaalde ingrediënten bedoelen. Of het een werkbaar kookboek zal zijn, kan ik nog niet zeggen. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om een menu voor een hele week in elkaar de draaien en ik weet ook niet hoe gemakkelijk bepaalde zaken verkrijgbaar zijn. Verse basilicum of munt heb ik hier nog niet gezien terwijl ze dat best vaak in het kookboek gebruiken.

Afgelopen vrijdag heb ik in de supermarkt acelgas gekocht. Ik zag ze liggen en het leek mij wel een mooie start van mijn poging om meer variatie op mijn bord te krijgen. Acelgas worden verkocht in losse bladeren, het lijkt qua vorm wel iets op paksoi maar dan 2 tot 3 keer groter maar het heeft meer een koolsmaak. Met de hulp van het kookboek en de vertaalmachine op internet heb ik een recept met acelgas en pasta in elkaar gedraaid en het was niet verkeerd. Deze week heb ik het vreselijk druk dus ik hoop volgende week tijd te hebben om eens te kijken bij andere winkels dan de supermarkt om te zien wat ik verder nog kan krijgen en of dat tegen een redelijke prijs is. Volgens mijn lerares en haar huisgenote is er elke eerste zaterdag van de maand een biologische markt. Ik weet niet of die er ook is tijdens Semana Santa, maar ook die staat op mijn lijstje om te bezoeken.

PS: geen nieuws over het koor, het voorzingen is weer een week uitgesteld naar volgende week vrijdag.

1 opmerking:

  1. Is het een idee om de kruiden op te kweken uit een zakje zaad? Hier in Nederland is het assortiment van groente best uitgebreid. Valt me vaak oo als we in het buitenland zijn. Al vond ik Italie echt het allerlekkerst met verse groente en fruit. Zo vers en vol smaak :-)
    Bij ons vorige huis hadden we fruitbomen, fruitstruiken en aardbeien. Daar heb ik mezelf nogal mee verwend want nu vind ik die fruitsoorten uit de winkel lang zo lekker niet meer, ik ga hier bij huis ook maar het eea verbouwen. Volgend jaar ofzo :-)

    BeantwoordenVerwijderen