dinsdag 16 juni 2015

Een moeilijke keuze

Vandaag had ik mijn jaarlijkse "hoe goed heb ik gefunctioneerd"-gesprek. Omdat mijn huidige teamcoördinator nog niet lang genoeg met mij heeft gewerkt was dat samen met mijn teamleider. Volgens hun heb ik ruim aan de verwachtingen voldaan en krijg ik het predicaat "exceed expectations". Dat is een kwalificatie die niet veel mensen binnen het team kunnen krijgen en maakt dat ik in aanmerking kom voor een salarisverhoging als mijn werkgever besluit die uit te keren.

Vervolgens hebben we het gehad over mijn werkdruk (of toekomstig gebrek daaraan) en wat ik binnen het team als aanvullende functies/taken zou willen doen. Het kwam erop neer dat ze op zich open staan voor andere aanvullende taken voor mij maar niet eerder dan dat alle problemen voor de Nederlandse afdeling van mijn klant opgelost zijn. En ja, daar valt ook het helpen van onze quality manager onder. Ik ben er nog niet achter of dit een zoethoudend bla-bla verhaal zal zijn of niet. Het houdt in ieder geval wel in dat er op zijn vroegst in september gekeken gaat worden naar aanvullend werk terwijl ik nu al dagen heb dat ik geen idee heb wat ik nu eens zal doen.

Daarnaast heb ik maandag met de teamcoördinator van het quality team gesproken. Ik ging naar een oud team-collega met de vraag of hij iemand van dat team kende en toen bleken ze tegenover hem te zitten. Dan is een praatje snel gemaakt. Uit dat gesprek werd duidelijk dat mijn werk vooral zal bestaan uit het afluisteren van telefoongesprekken om te horen of die volgens de regels zijn gedaan en het beoordelen van cases, ook om te zien of die zijn uitgevoerd volgens de regels. Voordeel is dat ik hiervan zeker weet dat ik hier wel 8 uur per dag mee kan vullen maar dit is wel het allersaaiste gedeelte van alles wat met kwaliteit te maken heeft. 

Dus ik neem de gok en blijf in mijn team. Ik ga mijn tijd vanaf nu zeer efficiënt indelen (als ik niet veel werk heb, zie ik daar normaal gesproken niet de noodzaak van in) en val elke dag mijn teamcoördinator lastig met de vraag of er iets voor mij te doen is. En dan hopen dat ze er zo gek van wordt dat er eerder iets gedaan wordt en dat het geen loze woorden zijn geweest. Of ik ga solliciteren op een baan waarvan ik in ieder geval weet dat ik mijn 8 werkuren wel gevuld krijg maar wat minder afwisseling gaat bieden dan mijn huidige functie. Met de grote kans dat ik mij over een paar maanden net zo verveel als nu alleen dan vanwege de eentonigheid van het werk.

Als ik de regel van mijn broer toepas: is het meer doen van wat je leuk vindt en minder van wat je niet leuk vindt, dan kan ik daar geen eenduidig antwoord op geven. Ja, ik vind quality leuk maar niet om de hele dag hetzelfde te doen. Natuurlijk is het in het begin nieuw en moet ik nog veel leren maar na een half jaar (of eerder) is dat niet meer aan de orde en dan is het business as usual. Is het dat waard om mijn huidige team waar ik het (afgezien van de hoeveelheid werk) naar mijn zin heb, op te geven.

1 opmerking:

  1. Hmmm, lastig. Afwisseling is een ding, maar niets te doen hebben is ook zo wat.

    BeantwoordenVerwijderen