woensdag 16 juli 2014

Spaanse les vervolg

Ik ben net terug van mijn Spaanse les en laat ik mijn avond nuttig gebruiken om hier even de laatste stand van zaken te vermelden.

In een vorig bericht had ik al aangegeven dat ik niet blij was met de lessen die deze taalschool aanbiedt en de manier waarop alles gaat. Via een flyer in de kantine op het werk heb ik contact gezocht met een privélerares om deze maand zowel 1 uur les op de school te volgen en 1 uur privéles. Als dat zou bevallen zou ik vanaf augustus de school vaarwel zeggen en alleen voor de privéles te gaan. Een en ander afhankelijk van of er een klik zou zijn tussen de lerares en mij.

Ik heb mijn email naar de lerares op zaterdag 28 juni verstuurd, kreeg op zondag een email terug met lesmogelijkheden en op maandagmorgen, voordat ik naar het werk ging, gereageerd dat ik graag vanaf woensdag 2 juli van 20.00 tot 21.00 uur les wilde nemen.
Tot dan toe had ik op de school 50 min les gehad op woensdag van 17.15 uur tot 18.05 uur. Privéles om 20.00 uur zou mij  dan net voldoende tijd geven om even wat te eten en vervolgens de volgende les te hebben. Bovendien kwam alles op 1 dag mij wel uit omdat ik daardoor ruimte over had voor sporten en een dubbele hoeveelheid huiswerk.

Dat was een mooie gedachtegang maar ik had buiten de wisselvalligheid van de school gerekend. Er was namelijk een nieuwe maand begonnen en degene met wie ik op woensdag op de school les had, had besloten om met lessen te stoppen omdat ze een baan in Nederland had gekregen. Dus ik was ineens over en moest ergens anders ondergebracht worden (of € 25,00 per 50 min betalen voor slechte les in mijn eentje). De vraag was of ik in een beginnersgroep wilde die net een maand bezig was. Met het idee "baat het niet, dan schaadt het niet" heb ik hier maar mee ingestemd. Hierdoor kreeg ik ineens Spaanse les op maandag en woensdag van 18.15 tot 19.30 uur en dat gooide mijn hele schema in de war.

De groepsles is minder erg dan gedacht en in ieder geval stukken gezelliger. Maar het is na 2 lessen bij mijn nieuwe lerares ook duidelijk dat ik bij haar stukken sneller ga dan tot nu toe bij de school het geval is. Mijn nieuwe lerares doet in 1 uur net zoveel als ik tot nu toe op de school in 1,5 maand heb gedaan en ik spreek tijdens de les ook meer Spaans dan tot nu toe op de school (of beter gezegd: ik doe een poging om mij in het Spaans verstaanbaar te maken). Het huiswerk is pittig en ik word er ook echt op afgerekend als ik het niet gedaan heb. Op de school krijgen we heel vaak niet eens huiswerk mee en indien wel dan heeft het grootste gedeelte van de groep het niet gemaakt omdat het te warm was, omdat ze geen zin hadden of omdat ze het kwijt waren.

Mijn nieuwe lerares is een leuke vrouw die ook echt haar best doet om het zo leuk en praktisch mogelijk te maken en geeft ook tips om ervoor te zorgen dat ik ook onthoud wat ze mij geleerd heeft. De lessen gaan voornamelijk in het Spaans maar indien nodig kan een extra verklaring in het Engels worden gegeven. Ook dat is een hele verbetering ten opzichte van de school omdat mijn eerste lerares daar amper een woord Engels spreekt. De lerares van de groep spreekt in ieder geval meer Engels.
Met ingang van augustus stop ik met de taalschool en ga ik voor privélessen die ik dus zelf moet betalen. Vanaf augustus gaan we ons ook meer richten op communicatie zodat ik in de sportschool en op het breigroepje mij ook/meer verstaanbaar kan maken. Maar nu ik ineens in de groep zit met 2 avonden in de week les, moet ik heel eerlijk bekennen dat ik toch ook wel een beetje blij ben dat mijn nieuwe lerares 2 weken op vakantie is.

1 opmerking:

  1. Dat klinkt een stuk beter. Je moet er natuurlijk meer tijd en energie insteken maar als dat het dan dubbel oplevert schiet het lekker op.

    Hoe is het weer nu daar? In Nederland wordt het ook erg warm de komende dagen en zal er wel weer flink worden geklaagd (ook op blogs) dat het zo warm is. Is dat daar ook? De gebouwen zij+n er wel beter op gebouwd waarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen