zondag 4 mei 2014

Alweer feest

Santa Cruz op Plaza Bib Ramblas

Sorry, door de zon niet gezien dat het kruis er niet op is gekomen
Ik ben hier nog maar 2 maanden en het is nu al heel duidelijk dat Spanje meer feestdagen heeft dan Nederland. Omdat die feestdagen in Nederland niet bestaan, heb ik elke keer de keuze om tegen extra geld of extra vrije tijd op die dagen te gaan werken. De telefoon en mail moeten wel beantwoord worden.

Van sommige feestdagen merk ik niet veel. Zo heb ik op 1 mei, dag van de arbeid, gewoon gewerkt en behalve dat alle winkels gesloten waren, was het verder een normale dag. Dit weekend is het Santa Cruz (of Dia del Cruz of Cruz de Mayo) en dat wordt wel weer heel uitgebreid gevierd.

Op veel pleinen en in sommige kerken worden met rode (papieren) bloemen versierde kruizen opgericht met allerlei attributen er om heen en bij sommigen is zelfs een podium aanwezig. Ik hoop vanmiddag te ontdekken waarom. Veel meisjes worden in de traditionele klederdracht gestoken (van die jurkjes met een rok met enorm veel ruches) en soms doen de moeders ook mee. Haren worden opgestoken waarna er een kam in wordt gestoken met een stoffen bloem erop/eraan. Een teamlid vierde gisteravond zijn verjaardag en toen ben ik ook maar bezweken voor een bloem in mijn haar.

Verder ben ik nog niet veel te weten gekomen over Santa Cruz. De online encyclopedie bleef ook een beetje vaag. Maar het is een vrolijk feest en iedereen loopt er feestelijk bij dus het zal wel niet zo dramatisch zijn als Semana Santa.

Semana Santa heeft in ieder geval wel 1 ding duidelijk gemaakt. Ik heb jaren in diverse harmonie- en fanfarekorpsen gespeeld en het leek me wel leuk om dat in Spanje weer op te pakken. Na 1 Semana Santa mee te hebben gemaakt, is dat geen optie meer. Ik ga echt niet 7 dagen/avonden in 1 week van 17.00 uur tot 01.30 uur de straat op om een processie muzikaal te begeleiden. Ik weet nu al dat mijn lichaam dat niet leuk gaat vinden.
En zo word ik elke dag weer een beetje wijzer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten