woensdag 7 mei 2014

Begroting

En vandaag blijf ik ook nog even in de cijfers. Mijn teamleider had mij opgegeven voor een bijeenkomst op het werk over Spaanse belastingen voor buitenlanders. Ondanks dat het goed in mijn agenda stond, had ik het verkeerd in mijn hoofd. Ik dacht dat het vanavond was maar het was gisteren. Gemist, wat wel jammer was. Ik hoop op een herkansing

Mijn Hongaarse collega, die al 3 jaar in Spanje werkt, wist mij in ieder geval te bevestigen dat bij een vast contract het belastingtarief van 2% naar 15% gaat en dat dat zo'n € 100,00 netto per maand scheelt. Verder had zij het erover dat het mogelijk zou zijn om belastinggeld terug te krijgen als een soort van huurtoeslag. Aan de andere kant geloof ik dat je dan wel een Spaanse belastingmeneer in de arm moet nemen en of die kosten opwegen tegen de teruggaaf betwijfel ik.

In het meest ongunstige geval blijft er bij een vast contract voor mij per maand zo rond de € 900,00 netto per maand over. Ik wil dan ook proberen om aan het einde van mijn eerste halfjaar contract mijn uitgaven dermate onder controle te hebben dat ik beneden dit bedrag blijf.

Maandelijkse kosten:
Huur: 400,00
Internet/telefoon: 35,00
(dit is zonder gesprekskosten)

Vaste kosten Nederland: 35,00
(uitvaartverzekering en lang termijn sparen (afgelopen in 2016))

Gas, water, licht: € 75,00
(mijn backup betaalde in de winter zo rond de € 100,00. In de zomer zal ik niet veel verbruiken omdat mijn appartement geen airco heeft, alleen een ventilator. Ik ga uit van € 50,00 per maand in de zomer = gemiddeld € 75,00)
Totaal aan vaste lasten: 545,00

Dan blijft er nog zo'n € 355,00 per maand over om van de leven. Dat is in ieder geval ruim voldoende voor supermarkt en af en toe een terrasje. Of het verder voldoende zal zijn, weet ik niet. Ik zou het bijvoorbeeld wel leuk vinden als ik lid kon worden van een sportschool maar dat is hier toch al snel tegen de € 50,00 per maand. Daarnaast heb ik op dit moment nog Spaanse les waarvan ik 25% zelf moet betalen. Omdat hier erg veel mogelijkheden zijn voor taalles zit ik er over te denken om mijn droom te verwezenlijken door nu (eindelijk eens) de DELF-examens voor Frans te halen. De kans dat mijn werk hier een bijdrage aan gaat leveren is erg klein, dus ik zal dat zelf moeten betalen.

Verder zal ik ook af en toe wel nieuwe kleren, schoenen, theedoeken en een kapper nodig hebben.

En natuurlijk zijn er nog de extra kosten die wonen in Granada met zich meebrengt. Ik zal hoe dan ook moeten sparen om af en toe een vliegticket naar Nederland te kunnen kopen. Dat kost toch al snel rond de € 250,00 per keer, afhankelijk van de periode van het jaar. Twee tickets per jaar is dan toch rond de € 40,00 per maand wat opzij gelegd moet worden.

Ik ben benieuwd hoe het er in september voor staat. Als het mij tegen die tijd gaat lukken om per maand van dat bedrag rond te komen, heb ik nog een half jaar om een kleine buffer aan te leggen om tegenslag op te vangen. De uitdaging is duidelijk. Volgende maand weer een financiële stand van zaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten