donderdag 26 februari 2015

Gevonden

Eind januari had ik de eerste zending naaispullen ontvangen, de lockmachine en alle show- en pasmodellen uit de tijd dat ik als naaister heb gewerkt. De lockmachine had het transport niet schadevrij overleefd en de show- en pasmodellen hadden in Nederland moeten blijven. Soms gaan dingen niet helemaal zoals gepland en gehoopt. Kan gebeuren.
Op 11 februari kreeg ik een appje van Broer dat de tweede zending onderweg was, inclusief code en een website om het pakket te volgen. Ik regel een touw bij een collega en ren elke dag vol spanning naar huis om te zien of het afhaalbericht er al is. Telkens nee en zonder afhaalbericht kom je hier niet ver. Al was het alleen maar dat je via het afhaalbericht weet op welke locatie je moet zijn om het pakje af te halen.

Ik heb al een keer eerder geschreven dat ik elke keer vol verbazing zit te kijken als post hier in Spanje goed aankomt en ik begon mij zo langzaamaan zorgen te maken. Gisteren had ik tijd om mij eens in de website van de Spaanse post te verdiepen. Elke keer als ik via de opgegeven website mijn pakket probeerde te volgen, kwam ik voor verdere informatie op de website van de Spaanse post terecht en dat is natuurlijk in het Spaans en volledig niet te snappen. Daarnaast had de Nederlandse website gisteren ineens een notitie geplaatst dat ik contact op moest nemen met de afzender. Dat klonk niet echt hoopgevend.

Na lang zoeken kwam ik een plek tegen waar ik iets in kon vullen wat te maken had met pakjes. Dus maar een gok gewaagd en ja, er kwam iets te voorschijn. Volgens de website van de Spaanse post lag mijn pakket als sinds 18 februari te wachten om bezorgd te worden. Kennelijk was dat of nog niet gebeurd, of het afhaalbericht was vergeten of verdwenen, of ze vonden het pakket zo zwaar dat ze niet eens een poging hebben ondernomen om het te bezorgen.
In Spanje is het zo dat als je het pakket niet binnen 15 dagen afhaalt (nog steeds geen idee of dat werkdagen zijn of niet) dat het dan teruggestuurd wordt naar de afzender. Even snel rekenen: 25 - 18 = 7 dagen. Het pakket zou nog in Granada moeten zijn.

Voor de zekerheid een printscreen gemaakt van de mededeling dat het pakket in Granada lag met de pakketcode en de mededeling dat het sinds 18 februari op bezorging wacht. Nu was het tijd voor het volgende probleem. Fijn dat het pakket (nog) in Granada is maar waar moet ik het dan zoeken? Iets wat met de Nederlandse post is verstuurd kan hier rustig via een andere bezorger dan Spaanse post afgeleverd worden en dan waren er 4 mogelijke bezorgers. Op advies van mijn collega's eerst maar eens proberen op het postkantoor waar ik normaal gesproken mijn pakjes en pakketten af moet halen. Ik zag bij binnenkomst de doos al staan, een verhuisdoos van een Nederlandse bouwmarkt valt in een Spaans postkantoor niet echt te missen.

Het duurde even voordat ik aan de beurt was en kennelijk wilden ze het pakket graag kwijt want deze keer was het geen enkel probleem om op vertoon van ID-kaart en de pakket-code de bevestiging te krijgen dat de grote zware doos inderdaad voor mij was. Ik ging zo snel mogelijk richting huis om mijn boodschappenwagentje en het touw op te halen en tot groot vermaak van de aanwezige Spanjaarden (die zaten vol verbazing te kijken wat ik aan het doen was, kennelijk kunnen ze dat niet zelf verzinnen) bond ik de doos op mijn karretje en liep ermee naar huis.

Deze keer heeft de machine het transport wel overleefd en als de rest van mijn naaispullen ook overgestuurd zijn, kan ik hem ook gebruiken. Op dit moment heb ik geen spoeltje en zonder voorbeeld weet ik niet goed welk type spoeltje ik nodig heb. Maar ik ben blij dat hij heel is overgekomen en zodra Broer terug is van vakantie hoop ik dat hij tijd heeft om de rest zo snel mogelijk op te sturen.

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat ie heel over is, blij voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leer je elke dag weer wat over het spaanse leven.

    Is inderdaad lastig dat er zoveel spoeltjes bestaan en zonder kom je niet ver.

    BeantwoordenVerwijderen