zondag 5 juli 2015

Nog een studie

Op mijn berichtje kwam de reactie of ik dan niet zelf rokken kon maken met wel de juiste lengte en of leggings niet te warm zijn. Nee, leggings zijn niet te warm, dat wil zeggen als ik aan het werk ben. Ik zit precies onder de air conditioning wat inhoudt dat ik het op mijn werk vreselijk koud heb. Een warme omslagdoek hoort in de zomer tot mijn standaard werkuitrusting. Zodra ik thuis ben en ik hoef de deur niet meer uit, dan gaan gewoon alle kleren uit. Scheelt was en er is toch niemand die mij kan zien. En ja, ik zou zelf rokjes kunnen maken die aan mijn eisen voldoen maar daar heb ik voor voorlopig geen tijd voor.

Omdat het zomer is en alle activiteiten stoppen (of zouden moeten stoppen) en wij in augustus 7 uur per dag werken in plaats van 8 uur leek mij dit wel een goed moment om toch maar te beginnen met de TEFL-cursus. TEFL = Teaching English as a Foreign Language waarmee ik in het buitenland als lerares Engels kan gaan werken.
Ik doe de online-versie en daar staat 120 uur studie voor in 3 maanden. Dat komt neer op zo'n 10 uur per week. Voor de zekerheid heb ik toch maar 3 maanden verlenging erbij geregeld. Dat houdt in dat ik uiterlijk 27 december dit jaar alles afgerond moet hebben (naast koor, Spaanse les met huiswerk en yoga). Daarnaast is duidelijk geworden dat ik, omdat Engels niet mijn moedertaal is, ook minimaal een diploma Engels op C1-niveau moet hebben. Dit om te bewijzen dat mijn Engels van hoog niveau is.

Afgelopen dinsdag stond mijn studie klaar om te beginnen. Het eerste gedeelte bestaat uit 9 modules. Na elke module is er een kleine test met 5 invulvragen en 15 multiple choice. Om door te kunnen naar de volgende module moet je een score van 80% hebben. Je mag zo vaak proberen als je wilt. Daarna volgt na elke 3 modules een assessment. Daar heb je 3 pogingen voor. Als je na de derde poging nog niet geslaagd bent, dan moet je met de studie stoppen. De antwoorden op de vragen in de assessment worden nagekeken door een leraar die jaren ervaring heeft als TEFL-leraar. Hij of zij geeft commentaar op de gegeven antwoorden zodat je in je tweede poging weet in welke richting je het antwoord moet zoeken.

Ik had een paar dagen vrij dus ik heb mij op de eerste 3 modules gestort en gisteren mijn eerste assessment gedaan. Vanmorgen zag ik de email dat mijn assessment was nagekeken. Ik had alle vragen in 1x goed en was best trots op mijzelf. Als het goed is weet ik nu dus hoe ik ervoor kan zorgen dat ik baas blijf in mijn klas, waarom leerlingen niet mee willen werken en hoe ik daar iets aan kan doen en hoe ik een lesplan in elkaar moet zetten. Ik vind het heel erg leuk om te doen en naarmate ik er langer mee bezig ben, des te meer ik het gevoel krijg dat dit heel erg bij mij zal passen. De vragen in het assessment zijn praktijkvoorbeelden waarbij ik mij in moet beelden dat ik de leraar ben en de situatie op moet lossen of moet analyseren waar ik een fout heb gemaakt. Ik word helemaal blij van bedenken of het beter zou kunnen en indien ja, hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen.

Mijn enige zorg is hoe ik ervoor kan zorgen dat ik iets van praktijkervaring ga krijgen. In theorie weten hoe het moet is natuurlijk heel wat anders dan voor een klas staan met 30 of 50 kinderen. En ondertussen heb ik op het jobboard van de instelling waar ik mijn cursus volg al een fantastische vrijwilligersbaan in Peru gezien die naast lesgeven ook een beroep doet op mijn financiële en technische achtergrond. 
Maar goed, zover is het nog niet. Eerst mijn TEFL-examen halen, mijn diploma C1-Engels en iets van praktijkervaring.

5 opmerkingen:

  1. Wow, respect voor jouw plannen!
    Ik zou ook voor leggings en tuniekjes kiezen met een airco op het werk. het moet wel conmfortabel blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke studie en nieuwe uitdaging voor je. Wie weet waar je nog eens terecht komt hiermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap om weer zoiets groots aan te pakken.

    Als je van een soort lange wijde wikkelrok houdt kan ik je een heel leuk patroon sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou wel heel fijn zijn: stuiterbolletje@gmail.com
      Stuiterbol

      Verwijderen
    2. Ga je overmorgen mailen. Leuk dat je interesse hebt.

      Verwijderen