maandag 5 januari 2015

Nog 1 feestdag

Bron www






Morgen is het driekoningen, voor de meeste Spanjaarden het meest belangrijke feest van het jaar. Van mijn lerares Spaans heb ik een tekst gekregen met uitleg over de Spaanse tradities in Spanje voor kerst, oud en nieuw en driekoningen. Volgens deze tekst werd alleen in Catalonië kerst met cadeautjes gevierd en krijgt de rest van Spanje hun cadeautjes met driekoningen. Ik had dan ook veel collega's die zich verheugden op wat de drie koningen brengen zouden.

Het feest heeft veel kenmerken van het Nederlandse sinterklaasfeest.
Het begint met de intocht van de drie koningen op kamelen met gevolg (maar dan zonder discussies over zwarte helpers en dergelijke). Er wordt ruim met snoep gestrooid en 's avonds zetten de kinderen hun schoen met hooi en water voor de kamelen. Het voordeel hier is dat de kinderen niet hoeven te zingen. Morgen worden de kinderen wakker en dan liggen de cadeautjes bij hun schoen.
Kennelijk is er ook iets met vuurwerk want dat werd zojuist afgeschoten.
Op driekoningen zelf kan iedereen van zijn cadeautjes genieten en eet men een rosco del reyes (zie plaatje). Je hebt ze met en zonder roomlaag. De vruchten staan voor de juwelen waarmee de koningen beladen waren. In de rosco zit een cadeautje verstopt (meegebakken). Degene die het stuk met het cadeautje krijgt, is verzekerd van een goed jaar. Er was een bakker waar ik kleine rosco's in de etalage had zien staan. Voor 1 persoon nog steeds een volledige maaltijd maar leuk genoeg om te proberen. Helaas kon ik die bakker niet meer terug vinden.

Morgen heb ik de laatste verplichte vrije dag en ik ben blij dat vanaf woensdag alles weer normaal is. Tijdens oud en nieuw kreeg ik een aanval van heimwee naar het samen met de buren oliebollen bakken. Mijn nieuwe HR manager van mijn klant is Nederlandse maar woont al 12 jaar in Ierland en in een mail waarin zij mij een fijne jaarwisseling wenste haalde ze dingen aan die ik tot dat moment niet gemist had en zelfs nog niet eens over nagedacht had. Dat is niet handig op een moment dat je probeert jezelf in je eentje te vermaken terwijl het lijkt alsof de hele wereld iemand heeft om mee uit eten te gaan en om 0.00 uur druiven te eten. Dus uiteindelijk ben ik mijn bed ingedoken en heb ik, net als alle 5 voorgaande jaren, door alles heen geslapen.
Als ik volgende jaarwisseling nog steeds hier ben, is het duidelijk dat ik het anders aan moet pakken.


1 opmerking:

  1. Grappig een soort Sinterklaas maar toch heel anders. Had er geen idee van, eigenlijk ben ik helemaal niet zo op de hoogte hoe tradities binnen Europa gaan, leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen