vrijdag 10 juli 2015

Meestal een goed teken

Eigenlijk zou ik nu hard met mijn TEFL-opleiding bezig moeten zijn. Het idee was om te studeren wanneer ik, normaal gesproken, een andere activiteit zou hebben maar die niet doorgaat vanwege de zomervakantie. Gisteren eindigde ik echter op een terrasje met mijn lerares Spaans en gingen we naar een concert in een buurthuis. En sinds gisteren doe ik mijn blog-naam weer eer aan en ben ik weer flink aan het stuiteren.

Het idee was als volgt: Ik doe de online cursus, haal mijn C1 voor Engels en studeer ondertussen door voor mijn B2 voor Spaans. In de tussentijd probeer ik iets van een stageplek te regelen om iets van ervaring op te doen. Als ik mijn B2 gehaald heb, ga ik op zoek naar een vrijwilligersbaan in Zuid Amerika zodat ik kan kijken of lerares Engels wel of niet iets voor mij is. Mocht dat wel het geval zijn dan ga ik na het vrijwilligerswerk 4 weken lang de intensieve CELTA-training volgen om mijn online cursus op een hoger niveau te brengen. Niet iets met veel haast en stress, het zou zijn tijd wel duren. Op mijn werk is wel het een en ander aan te merken maar het is nog niet zo dat ik met tegenzin naar mijn werk ga dus ook aan die kant geen haast.

Er is een forum voor leraren, studenten en newbie leraren wat erg hoog aangeschreven staat. Ik heb mij aangemeld en een paar dagen geleden de stap gewaagd om mijn plan op het forum te gooien en feedback te vragen. De mensen op het forum zijn mensen die jaren ervaring hebben en zeer goed op de hoogte zijn van de meest actuele situatie op TEFL-gebied. Ik geloof dan ook dat ik op hun advies kan vertrouwen.

In het algemeen kwam het er inderdaad op neer dat ik mijn C1 voor Engels moet halen en dat ik sowieso extra aandacht aan de grammatica moet besteden. Daarnaast werd aan alle kanten geadviseerd om voor het doen van vrijwilligerswerk mijn CELTA (of voor Zuid Amerika SIT-TESOL) te halen. Dat zou de kans verkleinen dat ik verkeerde gewoonten aanleer die ik later weer af moet leren en die de kans van slagen voor de CELTA zouden verkleinen. Vervolgens kwam de vraag waarom ik nu nog niet vertrok. Het verhaal van het eerst halen van mijn B2 voelde een beetje dom aan, dus gooide ik het erop dat eind maart allerlei contracten af zouden lopen en beëindigen voor die datum wel erg zonde van het geld zou zijn.

En daarmee heb ik iets in gang gezet wat mijn hele zorgvuldig bedachte plan op losse schroeven zet. Want inderdaad houdt met ingang van 1 april mijn Spaanse telefooncontract op en moet ik ook weer de huur verlengen. Dat roept een aantal vragen op: Wat ga ik nu doen? Hoe belangrijk is mijn B2-examen Spaans? Hoe belangrijk is het om vanuit mijn werk hier al nieuw werk als vrijwilliger te hebben? Durf ik de gok te nemen mijn werk op te zeggen, ergens in Zuid Amerika mijn CELTA te doen (of waar dan ook) en van daaruit op zoek te gaan naar of betaald werk of vrijwilligerswerk zonder een idee te hebben hoe lang dat zal gaan duren?

Ik was absoluut nog niet van plan om er nu al over na te denken om mijn werk op te zeggen terwijl dat nu al 1,5 dag door mijn hoofd speelt. En wat mij nog meer verbaasd is dat ik het helemaal niet erg zou vinden om mijn baan op te zeggen. Het is namelijk echt niet zo dat ik het op mijn werk vreselijk niet naar mijn zin heb. Mijn lerares Spaans is iets praktischer ingesteld (maar dat kan ook komen omdat het mij misschien nog niet voldoende lukt om mijn gevoelens goed in het Spaans uit te leggen) en die vindt dat ik mij vooralsnog vooral op mijn online cursus en mijn C1 voor Engels moet concentreren en dat ik dan maar weer eens verder moet kijken. Ik weet dat ze gelijk heeft, maar het is allemaal zo vreselijk leuk spannend. Als ik een beslissing neem en de hele wereld lijkt eraan mee te werken om het realiteit te laten worden is dat meestal een teken dat ik de juiste beslissing heb genomen. Nu alleen nog even het stuiteren stoppen en mij geconcentreerd aan de Engelse grammatica zetten. 

1 opmerking:

  1. Ik snap het niet helemaal meer, maar wel veel succes met het maken van je keuze! En ook superstoer dat je allemaal van dit soort dingen onderneemt!

    BeantwoordenVerwijderen