donderdag 30 juli 2015

BALEN!!!!

Het leek mij geen gek idee om mij eens te gaan verdiepen in het behalen van mijn C1-diploma Engels. Ik ben deze week 2 dagen vrij, heb mijn online TEFL-cursus bijna af en de school in Granada waar ik de CELTA zou kunnen doen had het rooster voor 2016 online geplaatst. Er zou een cursus worden gegeven van 4 tot en met 29 april 2016. Perfecte timing.

Van het weekend had ik al een email gestuurd met de vraag of deze school mijn huidige niveau van het Engels zou kunnen testen om te zien waar verbetering nodig was. Gisteren had ik heel dapper de telefoon gepakt om in het Spaans de informatie op te vragen die ik nodig had en ik kon deze morgen een test doen.

Vanmorgen stond ik, te vroeg, bij de school op de stoep omdat ik vergeten was te vragen hoeveel ik voor de test zou moeten betalen. De test bleek gratis te zijn. De test bestond uit een schriftelijk deel en uit een luisteropdracht. Tenminste dat was mij verteld toen ik het schriftelijke deel gedaan had. Tegen 10.10 had ik het schriftelijke gedeelte klaar en ik moest om 11.00 uur terugkomen voor het luisteren.

Uiteindelijk werd ik even na elven opgehaald door Richard. Hij was degene met wie ik de afgelopen dagen contact had gehad over de CELTA-cursus en degene die beoordeeld of je aan de eisen van toelating voor de CELTA voldoet. Het werd dus geen luisteren maar een mondeling. Het oordeel: mijn grammaticale kennis is voldoende om toegelaten te worden voor de CELTA, mijn spreekvaardigheid is voldoende vloeiend maar mijn woordenschat is absoluut onvoldoende om de CELTA te kunnen doen. Op grond van mijn huidige niveau van het Engels kan ik dus een CELTA-cursus vergeten.

Het advies van Richard was om de proficiency klassen te volgen met examen in juni 2016. Proficiency staat gelijk aan C2. Een niveau hoger dan C1 en in die zin niet verkeerd. Maar dat houdt wel in dat ik vanaf september tot en met juni 4 dagen per week naar school moet van 20.30 tot 21.45. In juni is dan het C2-examen en daarna kunnen we kijken wanneer ik de CELTA kan doen (inclusief het officiële intake-gesprek). Ik geloof wel dat ik op woensdag vrij kan krijgen voor koor maar dan mag ik geen enkele klas meer verzuimen.

Elke school die de CELTA aanbiedt heeft een toelatingstest waarin het niveau van je Engels wordt getest dus de kans is groot dat ik hoe dan ook mijn Engels zal moeten verbeteren. Ik kan het ergens anders nog proberen maar het is geen garantie dat ik daar wel zal worden aangenomen. Bovendien is het ook nog eens zo dat ik als lerares de taal uit zal moeten leggen, wat natuurlijk heel iets anders is dan hem redelijk beheersen.

Dus ik denk dat ik er niet aan ga ontkomen om een cursus Engels te doen. En zeker als het gaat om woordenschat en correctie van uitspraak en grammaticale fouten die de afgelopen jaren door gebrek aan scholing erin zijn geslopen, dan denk ik niet dat een online cursus voldoende zal zijn (afgezien dat ik niet weet of die wel of niet online worden aangeboden). 
Daarnaast moet ik er rekening mee houden dat ik deze school misschien nog nodig ga hebben voor het geval dat ik besluit om inderdaad in Granada mijn CELTA te doen. Als ik hier de cursus voor C2 ga volgen en ze zien dat ik hard mijn best doe en vooruitgang boek, dan zit de kans erin dat ik daarmee voldoende credits opbouw om toegelaten te worden tot de CELTA als ze vinden dat ik op het randje zit.

Het idee om weer voor een langere tijd geleefd te worden door taallessen, hoe nuttig en nodig ook, staat mij niet echt aan. Bovendien baal ik ervan dat dit ervoor zorgt dat mijn plannen met minstens een half jaar worden uitgesteld. Op zich niet zo heel erg natuurlijk maar wel jammer.

En voor degenen die vroegen wat de CELTA is: CELTA is een extreem intensieve opleiding van 4 weken waarin je 's morgens de theorie krijgt over hoe je Engels moet leren aan niet-Engelsen, in de pauze een les moet voorbereiden waarin je het geleerde in de praktijk moet brengen en je aan het einde van de dag geëvalueerd wordt op je manier van lesgeven. Na de training van die dag moet je nog je huiswerk maken, assessments schrijven, lessen voorbereiden en geen idee wat nog meer. Je moet rekenen op dagen van 09.00 tot 22.00 en ook in het weekend hoef je niet te denken dat je tijd hebt voor iets leuks. Het is 4 weken keihard werken.
Het is het diploma wat je minimaal nodig hebt om (betaald) als leraar Engels als tweede taal aan de slag te kunnen. En het is zeker nodig als Engels niet je moedertaal is.

1 opmerking:

  1. Ach wat vervelend om dat te horen. Ja er zijn natuurlijk noodzakelijke eisen. De woordenschat voor de beginners hoeft niet zo groot te zijn, maar gevorderden zullen vaak een specifieke reden hebben om beter engels te leren en misschien op een vakgebied werken die speciale woorden kennen.

    Succes met je beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen