zondag 18 januari 2015

"Schoon"

Bron: www

Bron: www.

Ik plaats, na het schrijven van dit stukje, wat plaatjes erbij maar ik durf niet te zeggen waar die dan terecht gaan komen. Mijn moeder komt donderdag voor een lang weekend dus is het tijd om mij bezig te houden met mijn minst favoriete bezigheid: schoonmaken. En sinds ik in Spanje woon is het nog minder mijn favoriete bezigheid geworden.

Om te beginnen zijn alle vloeren hier van steen. De mensen met wat meer geld die een huis renoveren of nieuw kopen, kiezen steeds meer voor laminaat maar dat is een minderheid. En ik kan mij ergens wel indenken dat een stofzuiger en een stenen vloer misschien niet zo heel goed samen gaan, hoewel de meeste stofzuigers uitgerust zijn met diverse hulpstukken voor verschillende vloeren. Feit is in ieder geval dat stofzuigers een zeldzaamheid zijn. Dus hoe wordt er dan schoongemaakt?

Elk huis is uitgerust met een bezem en een motblik met een hele lange steel. Als je gaat schoonmaken veeg je eerst je hele huis met de bezem en vervolgens pak je de wringmop en dweil je alles nog eens na. En ik kan het niet helpen maar ik blijf het gevoel houden dat ik stof en vuil aan het verplaatsen ben in plaats van uit mijn huis weg te werken. Dat komt mijn toch al geringe motivatie om schoon te maken niet ten goede. Afgelopen april had Man vanuit Nederland mijn vloerwissers meegenomen, 1 voor droog en 1 voor nat. Ook niet ideaal maar het voelt in ieder geval schoner dan een bezem en wringmop.

Tot mijn stomme verbazing is dit ook de uitrusting waarmee winkels,kantoren en de gemeenschappelijke ruimtes van woningen schoon worden gemaakt. 1x per dag komt een ploegje schoonmakers ons kantoor binnen om op alle 4 de verdiepingen alle vloeren te vegen en te moppen. En nee, het kantoor is niet schoon, de stof stapelt zich aan alle kanten op. De winkels en de huizen maken het, gevoelsmatig, nog een beetje erger want die vegen en moppen niet alleen het gebouw zelf maar ook de stoep/straat voor het gebouw. Nadat de stoep schoon is gemaakt spoelen ze de wringmop uit in het al vuile water, gooien het water weg en gebruiken dezelfde mop de volgende morgen weer bij het schoonmaken.

Mijn vloer is inmiddels weer schoon, de ramen zijn gedaan en ik heb overal een stofdoek overheen gehaald. Nu "alleen" nog de keuken en de badkamer en ik ben er weer voor een tijdje vanaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten