donderdag 29 januari 2015

Boos!!!

Oké, laat ik eerlijk wezen, mijn teamcoördinator had er beter aan gedaan om vandaag (en eigenlijk al gisteren) thuis te blijven. Maar ze was op het werk en het was heel duidelijk dat het niet goed met haar ging. En dat werd niet veroorzaakt door een griepje of een of andere verkoudheid. Ze was door haar man al naar de huisarts gestuurd die haar zware medicijnen had voorgeschreven.

Net rond lunchtijd ging het mis. Ze voelde zich ineens niet lekker, wilde naar buiten voor frisse lucht en viel toen voorover op de harde tegelvloer. Op dat moment was een HR-medewerker van ons bedrijf op de begane grond aanwezig dus er werd direct een ambulance gebeld en er waren mensen bij die, naar het leek, iets van ehbo afwisten.

Na 10 minuten geen ambulance, na 20 minuten geen ambulance, na 30 minuten geen ambulance. Mijn teamcoördinator was tegen die tijd alweer bij kennis en hing tegen een muur zonder echt te beseffen waar ze was en wat er gebeurd was. Ze had amper kleur in haar gezicht en haar ogen konden zich niet focussen. Ze was een beetje in staat om te spreken. Pas na 45 minuten kwam de ambulance. De ambulance was verdwaald. Ze kwamen van een ziekenhuis vlak bij mij om de hoek en ik loop er 20/25 minuten over. Hoe kunnen ze verdwalen?

In de ambulance zaten 3 verplegers, 1 mat haar bloeddruk, de ander schreef wat op en de derde stond er gewoon bij. Daarna keken ze mijn teamcoördinator aan en besloten ze dat er geen enkele reden was om haar naar het ziekenhuis te brengen. Ze "zat" overeind en ze "kon" spreken dus ze moest maar "gewoon" naar huis gaan. Ze werd in een bureaustoel gehezen en ze moest maar zien hoe ze thuis zou komen. 1 van mijn collega's was toevallig met de auto en die heeft haar toen naar huis gebracht.

Even later liepen er 2 Nederlandse "collega's" langs de plek waar mijn teamcoördinator was flauw gevallen waarbij 1 van hun de opmerking maakte "Gelukkig is die dode vrouw nu uit de weg". 

Nu ben ik boos. Boos op een stom, niet werkend, Spaans gezondheidssysteem en boos op onbeschofte Nederlanders die opmerkingen maken die onacceptabel zijn. En misschien nog wel het meest boos dat ik niks heb kunnen doen om te helpen.

2 opmerkingen:

  1. Dat is echt een lullige opmerking. Dat kun je gewoon niet maken.
    Gaat het nu al een beetje met haar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is idd een botte opmerking. Je onmacht snap ik, misschien is een EHBO cursus een idee, dan leer je de basis bij calamiteiten. Hoop trouwens voor je, dat dit voorval nog wordt nabesproken met de collega's die erbij waren, dat lijkt me nuttig want t is niet niks!

    BeantwoordenVerwijderen