zondag 21 december 2014

Kerst in Spanje

Turrones (bron: www)

Surtidos navidades


Om te beginnen moet ik heel eerlijk zijn dat ik nog niet echt een goed beeld heb van hoe kerst in Spanje wordt gevierd. Zoals veel landen die cadeautjes met kerst doen, zijn de cadeautjes de avond voor kerst. Verder weet ik dat kerst hier maar 1 dag is en dat het gezien wordt als een periode van zo'n 2 weken met als hoogtepunt Drie Koningen. Dus kerst is het begin van een belangrijke periode maar niet het hoogtepunt.
Op 24 december werken we tot 14.00 uur. We kunnen kiezen tussen een shift van 08.00-13.00 of een shift van 09.00-14.00.

Aan zoetigheid worden in de winkels turrones en speciale koekjes verkocht (zie plaatjes). Turrones zijn noten met chocola of nougat. Ze zijn zo hard dat je iemand zijn hoofd er mee in kan slaan. Volgens mijn collega's zijn ze te snijden met een mes maar mij is het niet gelukt. De koekjes heb ik nog niet gekocht en geprobeerd. Die hoop ik woensdag nog te halen. Volgens mijn lerares Spaans mag je die pas eten vanaf 24 december tot en met Drie Koningen. Ik weet niet of er voor het kerstdiner nog speciale gerechten zijn. Als die er zijn, dan heb ik die in de supermarkt nog niet gevonden. Er zijn op de televisie ook niet veel reclames voor het kerstdiner.
Het is mij opgevallen dat de reclames tijdens kerst hier niet veel verschillen met die in Nederland: snelle kredieten van rond de € 500,00, kleding, parfums en chocolade.

Voor de ene kerstdag die ik heb, heb ik geen plannen. Ik verheug me er al jaren op om met kerst gewoon lekker in mijn eentje te zijn dus ik ga dit jaar maar eens kijken of dat bevalt. Vrijdag draai ik een late dienst van 11.00 tot 18.00 uur. Daarnaast voelt het ook helemaal niet als kerst.
Ik kan mij nog een radio-uitzending van lang geleden herinneren waarin een gesprek was met een echtpaar dat naar Australië was geëmigreerd. Na al die jaren konden ze er nog steeds niet aan wennen dat kerst werd gevierd met een BBQ op het strand met temperaturen van rond de 30C. Ik kon mij daar toen niet echt iets bij voorstellen maar op dit moment hebben we hier in de middag temperaturen van tegen de 20C en omdat wind niet echt aanwezig is, kun je gewoon op een terrasje zitten. Dat lijkt niets op een warm knapperend haardvuur met een beker warme chocolademelk met slagroom.

Ik heb een hele lijst met dingen die ik tijdens deze kerstdag kan doen. Het kan zijn dat ik mij daar mee ga vermaken maar misschien gaat het ook wel helemaal anders en doe ik inderdaad helemaal niks. Daarnaast heb ik een plan B voor het geval ik mij vreselijk eenzaam en ellendig voel (ik denk van niet maar je weet maar nooit). Dan ga ik mijzelf vermaken in de bioscoop en kijk ik alle films die er te zien zijn.

PS: het hotel heeft nog steeds hun website niet aangepast en ik heb inmiddels ook te horen gekregen dat het ook het verkeerde nummer op hun facebook-pagina heeft staan.

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je er over schrijft. wordt er ook versierd in de winkels en huizen? In Frankrijk is er vooral buitenversiering, kerstmannen aan gevels en pakjes die er in stringen ook hangen, en ook maar 1 dag.

    Fijne dagen gewenst en mooi weer, dan kan je helemaal doen en laten wat je wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die turrones klinken niet echt heel smakelijk! Maar dat zal ook wel liggen aan wat je gewend bent. De meeste mensen in het buitenland vinden onze drop ook niet heel smakelijk. Fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen