zaterdag 13 december 2014

Belén


Met pasen draait het hier allemaal om de processies en vind je in veel etalages opgetuigde Maria-beelden,al dan niet met een gekruisigde Christus. Met kerst draait het hier allemaal om de belenes.

Belén is het Spaanse woord voor kerststal (en Spaans voor Bethlehem) en die zijn hier dus uitermate populair. In Nederland weet ik dat er mensen zijn die met kerst een dorp bouwen met lampjes, bergen, rivieren en dergelijke. Hier doen ze dat rondom een kerststal. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, van levensgroot tot mini, in zilverkleur, modern of in 18e eeuwse barok-stijl.

Elke zichzelf respecterende organisatie, instelling en winkel heeft een kerststal. Dat kan een hele kleine zijn in een etalage van een winkel (Maria, Jozef en kindje) of een volledige stad in een apart hiervoor opgestelde container (met een rij wachtenden om naar binnen te mogen). Er zijn ook winkels die op het afdakje van hun winkel in de buitenlucht iets bouwen.
Daarnaast staat Plaza Bib Rambla vol met tijdelijke winkeltjes die voor particulieren alle toebehoren voor een belén verkopen. Van een klein stalletje tot en met groenten voor als je bij je kerststal een moestuintje wilt hebben, complete werkplaatsen en riviertjes. 


Van een collega had ik gehoord dat er elk jaar een lijst uitgegeven wordt met alle belenes van dat jaar. Vorige week was de lijst nog niet beschikbaar bij de VVV maar vandaag wel. En het zijn er veel! De populaire route telt 30 belenes, de route met traditionele belenes bestaat uit 13, die voor kinderen heeft er 11, er zijn 3 historisch-bijbelse belenes en de instanties zoals provinciale staten, gemeente en dergelijke zijn goed voor nog eens 4. En vandaag zag ik op een winkeldeur dat er ook een wedstrijd mooiste belén gehouden wordt.

Ik was dus al een tijdje in de ban van belenes en was al vaak winkels ingelopen om te kijken welke ik het mooiste vond. Omdat het zo typisch bij Granada hoort (en misschien wel bij heel Spanje, dat weet ik niet) had ik besloten dat ik met kerst een belén wilde hebben. Om hier voor nu een investering te doen in een kerstboom met toebehoren ging mij een beetje te ver. Ik hoop hier nog wel een tijdje te blijven wonen maar ik wil mijn huis niet al teveel vol stoppen met dingen die ik toch niet mee kan nemen. Een kleine belén is wel makkelijk te vervoeren. Kerstster (de plant,die hebben ze hier ook) er bij met een waxinelichtje en dan is mijn kerstversiering wel compleet.

Dus ik was heel blij dat ik van mijn collega's voor mijn verjaardag een kleine belén heb gekregen. De stijl van de figuurtjes neigt naar barok maar is dermate neutraal dat ik er meer mee kan doen als ik dat zou willen. Ik heb Jozef, Maria, kindje, 3 koningen, een paard, een koe en een lammetje. Ik verheug me er nu al op om op Plaza Bib Rambla op zoek te gaan naar een echt stalletje. En tegen de tijd dat ik besluit dat ik het in Granada wel gezien heb, is mijn kleine kerststal vast niet klein meer en heb ik alsnog een probleem :-).

Hieronder volgen wat plaatjes van het internet, zodat jullie een beeld hebben van hoe een belén eruit kan zien.

Bron: www
Bron: www
Bron: www
Bron: www

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke herinnering aan je tijd in Granada,waar je later ook terecht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe breng je deze kerst door? wordt het in Spanje 1 of 2 dagen gevierd en hoe?

    BeantwoordenVerwijderen