dinsdag 15 juli 2014

Dit had ik zelfs niet kunnen verzinnen ;-)

Het was tijd om weer eens een poging te wagen om mij in te schrijven bij de gemeente. Het hele gedoe vanwege mijn verbrandde rug had duidelijk gemaakt dat het hebben van een huisarts toch wel erg handig is en dat kan alleen met een "Tarjeta de Salud" en die kun je alleen maar krijgen als je ingeschreven staat als wonend in Granada.

Bij de vorige poging om mij in te schrijven was mij duidelijk gemaakt dat ik energierekeningen op mijn naam moest hebben. Door onbekende oorzaak waren de energierekeningen in mijn spam-box terecht gekomen dus had ik die even gemist. Rekeningen betaald en uitgeprint en meegenomen naar het werk. Het was wel duidelijk dat de rekeningen voor mijn appartement waren maar ze stonden niet op mijn naam en ook niet op de naam van mijn huisbazin. Huurcontract erbij. Ja, de naam die op de rekeningen stond, werd ook 2x vermeld in het huurcontract. Volgens mijn teamleden zou het geen probleem moeten zijn om mij bij de gemeente in te schrijven.

Back-up is terug van vakantie dus ik kon vanmorgen langs. Origineel en kopie van huurcontract, origineel en kopie van ID en NIE en de rekeningen voor gas, water en licht, dit moest alles zijn. Ik was vroeg dus ik was bijna direct aan de beurt.
De mevrouw sprak geen Engels maar wel Frans, wat al een hele verbetering was ten opzichte van de vorige keer. Ze keek naar de papieren die ik mee had genomen, las het contract, las het contract nog een keer, vroeg naar de originelen van de gas, water, licht-rekeningen. Ik verklaarde dat ik dit per mail had gekregen en niet meer. Tenslotte kwam het oordeel:
1. Ik had geen originele rekeningen voor gas, water en licht (nee want die staan op naam van waarschijnlijk huisbaas dus die heeft ze voor zijn eigen administratie nodig).
2. In mijn huurcontract staat een clausule die maakt dat het niet zeker is dat ik daadwerkelijk op dit adres woon. En in combinatie met nummer 1, kon de mevrouw mij niet direct inschrijven.

Ze zou alle data invoeren en vervolgens zou alles naar een andere afdeling worden gestuurd voor nader onderzoek. Tussen nu en 2 weken zal ik waarschijnlijk een telefoontje krijgen van een gemeenteambtenaar om een afspraak te maken om aan te tonen dat ik daadwerkelijk op het adres woon waar ik volgens het huurcontract behoor te wonen.
De mevrouw was wel zo aardig om mij een kopie van de poging tot inschrijving mee te geven met een dossiernummer en een telefoonnummer wat ik kan bellen als ik vind dat het allemaal wel erg lang duurt.

Het is nu zo'n 12 uur later en ik ben nog steeds verbijsterd. Dit is zo bizar dat ik niet eens boos kan worden. Maar in ieder geval sta ik in de computer en zijn mijn papieren van dikke groene stempels voorzien. Française moest 5x naar de gemeente om tot die fase te komen, dus dan is 2x niet slecht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten