maandag 28 juli 2014

De rest van de wereld en ik

Een blog naar aanleiding van de vraag of, en indien ja, ik wat mee heb gekregen van het neergehaalde vliegtuig. In Nederland was ik altijd wel redelijk op de hoogte van dingen die in Nederland zelf en in de rest van de wereld gebeurden. Dat ging meestal via het journaal van 18.00 uur met aansluitend de actualiteitenrubriek. Hier gaat dat allemaal een stuk moeilijker.

Ten eerste is het journaal hier ergens rond 21.00 uur. Voor de Spaanse levensstijl perfect maar voor mijn levensstijl toch ietwat ingewikkelder. Daarbij helpt het ook niet dat mijn tv al een paar maanden kapot is en ik mijn huisbaas moet bellen om het te laten repareren. In het Spaans uitleggen dat het satelietkastje niet meer op de afstandsbediening reageert en vrij regelen op het werk maken dat ik mij nu al een paar maanden tv via de laptop kijk. Helaas heb ik nog niet ontdekt hoe ik de Spaanse internet-tv van ondertiteling kan voorzien, voor mij noodzakelijk om enigszins te kunnen volgen van waar het over gaat.
Voor zover ik een Spaans journaal gezien heb, heb ik sterk de indruk dat de nadruk vooral ligt op Spaans nieuws en niet op wat er in  de rest van de wereld gebeurd. Dus leuk om te weten dat er in Bilbao een bijzondere vis is gevonden maar niet echt nuttige informatie.
Hoe dan ook, van het Spaanse journaal moet ik het niet hebben.

De Nederlandse tv via mijn laptop geeft ook niet thuis, tenminste niet via de publieke omroepen. Vanwege een rechtenkwestie kan ik vanaf mijn Spaanse internetaansluiting geen Nederlands journaal zien (en misschien nog wel erger: geen schaatsen en Tour de France). Dus ook van die kant is het onmogelijk om mee te krijgen wat er in de wereld gebeurd. Volgens Nederlandse collega's schijnt het wel mogelijk te zijn om via de commerciële omroepen het nieuws te kunnen volgen maar dan ben ik misschien toch te oud, want voor mij is er maar 1 journaal.

Op zaterdag is er de mogelijkheid om een Nederlandse krant te kopen. In totaal ben ik op zaterdag tijdens mijn rondje boodschappen doen 3 exemplaren tegen gekomen. Het lijkt erop dat dit voor het centrum de totale score is. Dus als je er niet snel genoeg bij bent, dan vis je naast het net. Maar ook hier ben ik misschien te kieskeurig. Ik voel er weinig voor om tegen de € 5,00 te betalen voor een krant die vooral uit roddel en achterklap bestaat.

Dit alles heeft tot gevolg dat ik niet veel meer meekrijg van wat er in Nederland, in Spanje en de rest van de wereld gebeurd. Over het algemeen heb ik daar wel vrede mee. Van het meeste nieuws word je niet erg vrolijk en het kost mij al moeite genoeg om hier alles op de rit te houden. Maar soms, zoals met het vliegtuig, is het wel heel erg vervelend.
Ik had op zondag door dat er iets met een vliegtuig in de Oekraïne was en pas op maandag werd mij duidelijk dat het een Nederlands vliegtuig was. Dat was toch wel enigszins laat.

Dus nu ben ik op zoek naar een manier om toch iets meer dan tot nu toe op de hoogte te blijven van alles wat er in Nederland en de rest van de wereld gaande is. Ik heb het nog niet gevonden dus alle suggesties zijn welkom.

3 opmerkingen:

  1. Nieuws via Internet volgen: nos.nl, nu.nl, nrc.nl, volkskrant.nl of het door jou verfoeilijkte telegraaf.nl :-)
    Groeten, Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren een stuk getikt op vorige blog, ben het kwijt. In het kort: je hebt toch al heel wat bereikt in korte tijd, wees daar trots op, je moest ook nog werken dus je doet het prima. Ook fijn dat er op moeilijke momenten wat in de kast ligt.

    Je kan ook een digitaal abonnement nemen op je favoriete krant, dan lees je ook meer achtergrond informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, alles is relatief. Op vakantie pas na een week door dat er iets gebeurd was....
    Verder inderdaad nu.nl etc

    groet Jan

    BeantwoordenVerwijderen