zaterdag 14 juni 2014

Voetbal

Op bijgevoegde foto's zie je de "straat" waaraan ik woon. Hoewel midden in het centrum, toch relatief rustig. De huizen zijn hier niet echt op wat voor soort isolatie dan ook gebouwd dus als er iets in de buurt gaande is, is de kans groot dat ik er wel iets van meekrijg. Omdat het een smal straatje is met hoge bebouwing is er een behoorlijke echo waardoor geluiden extra versterkt worden.
Aan de andere kant woon ik niet echt in het uitgaansgedeelte van Granada. Er zijn wel enkele bars en restaurants in de buurt maar de echte uitgaansgelegenheden liggen meer in de wijken Albaicin en Realejos.

Naar aanleiding van het WK voetbal kreeg ik de vraag of er dan ook veel lawaai op straat is. In mijn straat in ieder geval wel. Mooi weer, alle ramen en deuren open en 1 fanatieke voetbalvolger die met een groep vrienden luid tegen de televisie loopt te schreeuwen. Als mijn Spaans beter zou zijn geweest dan had ik het Spaanse commentaar gemakkelijk kunnen volgen. Op grond van de geluiden die ik hoorde had ik de indruk dat Nederland behoorlijk werd ingemaakt. Mijn verbazing was dan ook groot om te ontdekken dat het juist andersom was. 


Onderweg naar de supermarkt even krantenkoppen gekeken en die spreken allemaal van een afgang, een totale blunder en een gedegradeerd WK. Dat in tegenstelling tot een Nederlandse krant (de eerste die ik hier tegen ben gekomen) die het heeft over de revanche op de finale van 2010.

Misschien dat ik er meer van zou hebben gemerkt als ik in het uitgaansgedeelte van Granada was geweest. De meeste café's hebben een televisie om het voetbal uit te zenden en sommigen adverteren met een gratis bier als Spanje een doelpunt maakt. 
Er hangen iets meer Spaanse vlaggen aan de balkons dan anders maar verder merk ik niet echt dat er een WK aan de gang is. Zelfs de etalages zijn niet echt in WK-stijl ingericht.

Ik heb niks met voetbal en het zal mij echt worst wezen wie er gaat winnen. Maar misschien ga ik nog een keer tijdens een wedstrijd van Spanje naar een plek waar meer café's en restaurants zijn. Gewoon om te kijken hoe het er daar aan toe gaat (moet ik wel eerst uitzoeken wanneer ze moeten spelen)

3 opmerkingen:

  1. Woensdag is de tweede, Nederland-Australie om 18.00 ned tijd. Er zijn speelschema's op www te vinden.
    Het is leuk in een ander land een wedstrijd te volgen, heb ik regelmatig meegemaakt in het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lot, Dank je wel voor de update. Als Nederland om 18.00 uur moet spelen dan is Spanje vast de tweede die 's avonds speelt wat rond een uur of 9 zal zijn. Ik zal kijken of ik dan zin heb om de stad in te gaan.
    PS: leuk dat je weer terug bent :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben benieuwd hoe jij het hebt ervaren, Nederland winnen en Spanje eruit.
    Leuk dat je me gemist hebt.

    BeantwoordenVerwijderen