zaterdag 17 mei 2014

Wat schaft de pot?

Het is vandaag weer tijd voor een "u vraagt, wij draaien". Deze keer over het eten. Of ik inderdaad om 20.00 uur 's avonds achter het fornuis sta en wat ik dan zoal in mijn maag stop.

Het is nu 19.08 uur en naast mijn laptop staat mijn warme eten van vandaag. Gemiddeld ligt de tijd van mijn avondeten ergens tussen de 19.00 en 20.00 uur. Als het heel veel later wordt (bijvoorbeeld toen ik 1,5 uur in de winkel bezig was om mijn internet en telefoon te regelen), dan ben ik toch wel geneigd om richting supermarkt te rennen voor een stuk kaas, brood en kerstomaatjes, zodat ik het gevoel heb dat ik nog iets redelijks in mijn maag stop. Wat op zich een beetje raar is omdat ik al vanaf het begin mij gewend heb aan de gewoonte om 2 "warme" maaltijden naar binnen te werken.
De keuze aan kant-en-klaarmaaltijden is hier beduidend kleiner dan in Nederland en ik heb geen magnetron. Als ik op de oven moet wachten door er een pizza in te stoppen, kan ik net zo goed een gezonder alternatief in elkaar knutselen.

In Nederland heb ik een tijdje geleden het kookboek gekocht van de Voed.sel.zand.loper. Dit gaat uit van volledig koolhydraatarm eten. Ik heb het vooral gekocht omdat er lekkere alternatieven in leken te staan voor ontbijt en lunch. Ik had even mijn buik meer dan vol van boterhammen en vond het moeilijk om daarvoor zelf een alternatief te verzinnen. Dit kookboek is in mijn koffer mee naar Spanje gekomen en voor de Spaanse levensstijl blijkt het heel erg geschikt. Dus ik gebruik het elke week om mijn weekmenu samen te stellen en de bijbehorende boodschappenlijst in elkaar te draaien. Voor de rest trek ik mij niet veel van de adviezen in het boek aan, dus ik eet gewoon tomatenketchup, een stukje stokbrood, tortilla's en dergelijke.

Mijn ontbijt bestaat uit sojamelk met havermout ('s avonds gemaakt en een nachtje in de koelkast laten staan) en 's morgens gooi ik er vers fruit met noten door. De soort fruit wordt bepaald door het seizoen. Op dit moment zijn de aardbeien erg goedkoop.

Naar mijn werk gaat vaak een of andere salade mee of ik vis een bonenschotel uit de vriezer. Er staan een heleboel magnetrons in de kantine dus ik kan het zo warm maken en vervolgens opeten. Wat ook erg gemakkelijk om mee te nemen is, is gemarineerde tofoe met worteltjes. Sinds vorige week heb ik ontdekt dat die ook koud behoorlijk goed te eten zijn.
De salades in het boek zijn zeer gevarieerd en de meeste groenten zijn hier gemakkelijk te verkrijgen. Het kan echter wel zijn dat ik de avond van tevoren achter het fornuis moet staan om ervoor te zorgen dat ik de middag erop iets te eten heb. Dat gaat niet elke keer van harte, zeker niet als ik een lange dag heb moeten draaien.


's Avonds worden het vaak geroerbakte groente of een bonenschotel in diverse varianten. De bonenschotels maak ik vaak in meerdere porties die ik in de koelkast en/of de vriezer bewaar. De maaltijd van vandaag bestond uit tomaat, courgette, olijven, sla en feta met een beetje tomatenketchup omdat ze hier geen gedroogde tomaten op olie verkopen. 

En als afsluiting een bakje yoghurt met een smaakje. In het begin vond ik het super dat ik nu eindelijk in staat was om die grote pakken met 16 bakjes yoghurt te kunnen kopen. Na zo'n 2,5 maand begin ik daar nu wel een beetje genoeg van te krijgen dus ik denk dat ik binnen niet al te lange tijd overstap op gewone yoghurt, waarbij het wel raar is dat die stukken duurder is dan de yoghurt met smaakje.

Verder ben ik een echt fruitmens, dus ik geniet van al de soorten fruit die ik hier kan krijgen. Het meloen-seizoen zit er weer aan te komen en het is hier heel normaal dat je een kwart watermeloen kunt kopen of een andere soort die bij ons niet verkrijgbaar is. En dan heb ik er helemaal geen moeite mee om in een weekend een kilo (of meer) meloen weg te werken. En er gaat ook altijd extra fruit mee naar het werk.

Ik hoop dat ik hiermee een duidelijk beeld heb gegeven van mijn maaltijden hier in Spanje en wanneer ik wel en niet besluit om 's avonds laat nog iets warms in elkaar te knutselen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten