woensdag 28 mei 2014

Toeristen

Mijn collega's waren het al aan het roepen en nu wordt het op straat ook steeds duidelijker: het toeristenseizoen is begonnen. Overal waar je kijkt lopen groepjes mensen (2 of meer) rond met vodderige plattegrondjes waar druk op getuurd wordt. Dan wel om de kathedraal te vinden dan wel om op tijd voor het eten in het hotel te zijn.
Vandaag heb ik mij weer erg nuttig gemaakt door 4 Fransen in de juiste richting te zetten voor een dependance van de Franse overheid (geen idee of die nog bestaat) en 3 andere mensen (nationaliteit onbekend) richting kathedraal te sturen.
Volgens mijn collega's wordt het straks zo druk dat je via diverse omwegen richting je huis gaat omdat je anders terecht komt in een file van toeristen. Dat klinkt dan meteen weer een stuk minder.

Tot nu toe vind ik het toeristenseizoen wel leuk op 1 aspect na: Nederlanders op vakantie. Je pikt de Nederlandse toeristen er zo uit. Heel soms verwar ik ze met Duitsers maar dat gebeurt niet vaak. En bijna elke keer voel ik plaatsvervangende schaamte en zou ik er heel veel voor geven als ik een andere nationaliteit zou hebben.

Vlak bij mijn huis is Plaza Trinidad, een leuk pleintje met een fontein in het midden, bankjes erom heen en nog niet volledig opgeslokt door commerciële terrasjes. En daar zitten ze dan. Hij in een t-shirt dat zijn beste tijd al wel gehad heeft en een heel kort voetbalbroekje aan. Ik volg geen voetbal maar dit model is al tijden niet meer in de mode. Zij zit ernaast in een te kort spijkerrokje (in ieder geval te kort voor haar leeftijd), een hemdje wat zo strak zit dat alle hobbels en bobbels zichtbaar zijn en de zichtbare behabandjes passen voor geen meter bij de rest van de kleren die ze aanheeft. Waar hij afgetrapte schoenen aanheeft, draagt zij een soort van slippers.

Hij zit onderuit gezakt op het bankje in zijn kruis te krabben en zij heeft de reisgids van de touroperator in haar hand. Het gesprek gaat over het eten (hoe kan het ook anders) en over de plaatsen die nog bezocht moeten worden voordat ze weer naar huis mogen/gaan. En dat het in Nederland toch een stuk beter is.

Hoe moeilijk is het om ook tijdens de vakantie iets van gepaste kleding en gedrag te vertonen? Wat je thuis doet, moet je zelf weten dus als je op je hotelkamer onderuit gezakt aan je kruis wilt krabben, doe het dan vooral. Maar liever niet in het openbaar en probeer er dan ook, indien mogelijk, een beetje fatsoenlijk uit te zien. Als je dat niet wilt, ga dan vooral naar een camping in een stacaravan. Daar maakt het niet uit hoe je erbij loopt.

De manier van doen van de Nederlander op vakantie heeft indirect ook invloed op hoe ik als Nederlander door Spanjaarden wordt behandeld. Het zou niet zo moeten zijn maar het gebeurt wel. Dus loop ik met plaatsvervangende schaamte snel het pleintje over en neem ik mij voor om het goede voorbeeld te geven in de hoop de Spaanse mening over Nederlanders een beetje bij te stellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten