woensdag 21 mei 2014

Post

Naarmate ik hier langer woon, verbaas ik mij er steeds meer over dat post aankomt. Tot nu toe is alle post die naar mij opgestuurd is aangekomen (tenminste voor zover ik weet). En dat vind ik een hele prestatie.

Om te beginnen werken de bedrijven in Spanje niet mee om post op het juiste adres te krijgen. Ik geef via internet mijn adreswijziging door aan de bank en de bank stuurt naar mijn OUDE adres een brief dat ze mijn adreswijziging hebben ontvangen. Nu was het oude adres mijn werkadres, maar logisch is het niet. Ik weet nu dus al dat als ik ooit ga verhuizen, post van de bank kwijt gaat raken (of ik moet voor verhuizing mijn adres weer op werkadres zetten en daarna op mijn nieuwe adres).
Verder hebben ze volgens mij ook nog nooit van doorzendservice gehoord.

Een andere mogelijkheid om post kwijt te raken is bij bezorging. Er zijn in totaal 9 appartementen in mijn gebouw en in Nederland zouden aan de buitenkant van het gebouw 9 brievenbussen hangen. Dat is hier niet het geval. Er zit niet eens een brievenbus in de algemene toegangsdeur. Dus als de postbode post heeft voor 1 van de 9 appartementen en het kan onder de toegangsdeur door, dan wordt de post onder de deur doorgeschoven. Daardoor kan het gebeuren dat ik bij thuiskomst de toegangsdeur open en vervolgens boven op de bezorgde post stap. Meestal pak ik dan de post op om het in de daarvoor bestemde brievenbussen te gooien. Ja, we hebben brievenbussen maar achter de toegangsdeur en het zijn brievenbussen die niet dicht kunnen. Iedereen die het gebouw in en uit gaat, kan dus post uit een willekeurige brievenbus halen.

Mocht de post niet onder te toegangsdeur door kunnen dan doet de postbode een poging om te kijken of er iemand thuis is. Bij de toegangsdeur zit een intercom met cijfers. Op mijn huurcontract staat naast het straatnummer de verdieping en de deurletter. Dus de postbode weet niet dat nummer 5, planta 2B overeenkomt met de nummer 7 op de intercom. Hij zal dus alle of een aantal nummers van de intercom proberen of er iemand thuis is die de toegangsdeur open wil doen. Indien ja, dan wordt het pakje in de brievenbus gedaan (daar staan wel verdiepingen en letters op). Indien nee, dan wordt er een brief gemaakt met de mededeling dat ik een dag later in de kelder op het postkantoor het pakje af kan halen. Legitimatie verplicht, ook als het om een gewone zending gaat. Voor het afhaalbericht geldt dan weer hetzelfde als gewone post die onder de deur wordt doorgeschoven.

Laatst had ik bijna een afhaalbericht gemist. Die was kennelijk door de wind achter de toegangsdeur terecht gekomen waardoor ik hem bij binnenkomst had gemist. 's Morgens op weg richting werk, zag ik het afhaalbericht tegen de muur staan voordat ik de deur opendeed. Het bleek voor mij te zijn dus ik ben na werk via het postkantoor richting huis gegaan.

Op dit moment staat er op de brievenbussen een bericht voor degene die op 5 planta 2c woont of gewoond heeft (ik heb net een nieuwe buurman gekregen). Behalve dat ik vanwege de afzender kan zien dat het om telefoon en/of internet gaat, heb ik geen idee voor wie het is. Dus voorlopig staat die brief daar nog wel even. Op een gegeven ogenblik zal hij wel verdwenen zijn maar ik heb geen idee wat er dan mee gedaan is.

Alles met elkaar maakt dat ik echt heel verrast ben dat alle post die voor mij bestemd is ook bij mij terecht komt. En het maakt ook duidelijk dat ik het niet in mijn hoofd moet halen om te gaan verhuizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten