zaterdag 24 mei 2014

Een vermoeden

Er zijn momenten dat ik er bijna zeker van ben dat mijn contract niet verlengd gaat worden, dat wordt dan vooral gevoed door blikken van teamcoördinatoren en teamleider. En soms door opmerkingen dat ik teveel rondloop (maw loop te niksen).
Dan hoor ik weer van andere mensen op het werk dat de helft van alle, in januari, aangenomen Nederlanders hun contract hebben opgezegd nog voordat hun eerste half jaar contract is afgelopen en dat ze een groot tekort aan Nederlanders hebben dus dat de kans groot is dat ze allang blij zijn dat ik voor nog een half jaar bij wil tekenen. Zolang ik nog niet door mijn teamcoördinator op grove fouten ben gewezen en de teamleider samen met de HR-manager een gesprek met mij hebben gehad, hoef ik (volgens de andere mensen op het werk) niet bang te zijn dat ik op straat word gezet.
Kennelijk heeft de situatie op mijn vorige werk toch zijn sporen en onzekerheden achter gelaten en durf ik er niet op te vertrouwen dat ik mijn werk tot volle tevredenheid doe.

Nu weet ik niet hoeveel risico's ze binnen mijn team willen nemen maar als mijn vermoeden juist is dan zal over niet al te lange tijd mijn werk verdubbelen. Mijn contract niet verlengen is dan vragen om hele grote moeilijkheden.
Ik heb namelijk het vermoeden dat mijn back-up op een andere functie binnen het bedrijf gesolliciteerd heeft. Op mijn werk is het gebruik dat dit soort dingen in alle toonaarden ontkend wordt totdat het officieel wordt meegedeeld. Het heeft dus weinig zin om mijn back-up rechtstreeks te vragen of ze een sollicitatie heeft lopen. Aan de andere kant zitten we wel zo dicht op elkaar dat je dingen op kunt vangen die mensen aan de andere kant van de rij tafels met elkaar bespreken.

Van de week moest mijn back-up naar boven. Naar boven kan 2 dingen inhouden. Je moet naar IT omdat je problemen hebt met je laptop of je moet naar HR. In haar geval was het duidelijk HR en ik verkeerde in de veronderstelling dat zij haar contract voor een vaste aanstelling moest tekenen. Bij terugkomst werd dat ontkend en zag ik in de papieren die ze op haar bureau legde een opgevouwen papier met daarop onmiskenbaar een vacature zoals we die elke week in onze maibox krijgen. Een paar dagen later hoorde ik haar tegen een collega zeggen dat ze niet ver uit het oog zou zijn. Daarnaast had ze afgelopen week nog een aantal 1 op 1 gesprekken met onze teamcoördinator, wat ook niet gebruikelijk is.

De afgelopen 2 weken zijn 2 collega's uit het team vertrokken. Daar heeft duidelijk gemaakt dat de back-up het werk over moet nemen totdat vervanging is gevonden. Omdat ik haar back-up ben, zal ik dus haar landen over moeten nemen totdat er een nieuwe collega voor België en Turkije gevonden is.

 Ik weet dat ik van mijn back-up een betere training ga krijgen dan van mijn voorgangster en dat ze ook beschikbaar zal zijn als er vragen zijn waar ik geen antwoord op weet. Bovendien deed ze er ook heel veel dingen naast waardoor ik de conclusie heb getrokken dat België en Turkije in die zin geen full-time baan zijn. Maar het idee dat ik er misschien 2 landen bij ga krijgen en die vervolgens ook weer over moet dragen aan de nieuwe back-up is geen prettig gevoel.
Ik gun mijn back-up van harte een nieuwe functie maar ik zal het prettiger vinden als het pas over een half jaar zal zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten