woensdag 9 april 2014

Semana Santa

Op de vragen inzake werk kom ik binnenkort terug (ik heb op de tafel een lijstje liggen van dingen waar ik over moet/wil bloggen dus ik vergeet het niet). En ook stille lezers zijn van harte welkom.

Volgende week begint Semana Santa, de heilige week en in heel Granada worden al 2 weken lang voorbereidingen getroffen. Ik moet heel eerlijk zijn dat ik geen idee heb wanneer de week precies begint maar wel dat die eindigt op paaszondag. In Spanje wordt Pasen op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag gevierd. Vanwege payroll moet ik de donderdag voor Pasen werken en omdat ik dan werk op een officiële vrije dag, levert dat extra geld op. Vrijdag ben ik wel vrij. Daar staat tegenover dat ik maandag gewoon aan het werk moet.

In Granada wordt Semana Santa gevierd met heel veel processies door het centrum van de stad. Tijdens die processies worden allerlei heilige beelden meegesleept (gedragen moet ik eigenlijk zeggen) en lopen mensen in gekleurde "Ku-Klux-Clan"-outfits in de processies mee. De muziekkorpsen draaien die week overuren want elke processie heeft natuurlijk muzikale begeleiding nodig.

De meest zichtbare voorbereiding is het bouwen van allerlei tribunes in de stad. De hoeveelheid tribunes op 1 plek geeft redelijk aan hoe populair die plek is.De meeste staan in de buurt van de kathedraal dus ik ga ervan uit dat alle processies die als eindpunt hebben. Verder vielen mij vandaag ineens de etalages op. Om op mijn werk te komen (en weer terug) kom ik door de meeste winkelstraten van Granada en na iets meer dan een maand heb ik een geheugen voor wat er in een bepaalde etalage te vinden is. Als er wijzigingen in een etalage zijn, merk ik dat redelijk snel.

Veel winkels ruimen nu 1 raam in voor hun eigen "Semana Santa"-decoratie. Meestal bestaat die uit een behoorlijke hoeveelheid heiligenbeelden waarbij vooral een huilende Maria centraal staat. Dit beeld, in diverse uitvoeringen, staat ook op de affiches die in heel veel winkels op de deur hangen. Dit geeft mij het gevoel dat iedere kerk/wijk zijn eigen processiebeelden heeft. Ik hoop nog te kunnen ontdekken of ik daar gelijk in heb.
Daarnaast zijn alle winkels in kinderkleding en kinderschoenen volledig ingericht op de communie. Heel veel witte jurkjes in allerlei soorten en maten en de schoenenwinkels zien ook wit. Jongens hebben het wat dat betreft een stuk gemakkelijker. Ze worden gewoon in een pak gehezen en daar is niet veel keuze in. Vandaag zag ik door de winkelruit een meisje haar jurkje passen. Ze keek niet heel erg blij.

Ik hoop dat ik, ondanks mijn werk, toch nog een processie mee kan maken. Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. En ik hoop voor Man dat hij er niet al teveel last van heeft als hij dinsdag moet proberen bij de parkeergarage te komen.

1 opmerking:

  1. Oh ja dat heb ik op Majorca in de hoofdstad Palma ook meegemaakt. Daar gingen ook de meeste lichten uit tijdens de processie, was spookachtig met die kkk mutsen, vond het niet echt prettig en die mensen die boete deden, kan me niet meer herinneren waarmee was ook heftig, zeker als je geen idee heb wat je te wachten staat.

    BeantwoordenVerwijderen