zondag 27 oktober 2013

Een droge was

Er zijn van die dingen die je vanzelfsprekend vindt, totdat je ineens met het tegendeel wordt geconfronteerd.

In het huis van Man is het geen enkel probleem om de was droog te krijgen. Zaterdag de was in de machine, ophangen op het rekje en zondagmiddag is de was droog zodat de tweede was er op kan (als we die al hadden). Maandagavond lag alles droog in de kast zonder dat er een droger of iets dergelijks aan te pas is gekomen. In de zomer gaat de was naar buiten en is het vaak dezelfde dag al droog.

Hoe anders is het in mijn tijdelijk onderkomen. Ten eerste zit er geen wasmachine in het huisje, die zit in een schuurtje elders op het terrein. Dat houdt in dat ik het wassen van kleding echt moet plannen. Er zijn meer mensen die van de wasmachine gebruik moeten maken, dus ik kan niet de boel erin gooien, vervolgens een paar uur iets anders doen en dan mij weer met de was bemoeien. Ik gooi de was erin, zet de kookwekker en haal de was er weer uit.

Vervolgens ga ik in gedachten na welke deuren en/of toegangen ik het beste kan blokkeren om daar een wasrekje aan te hangen. De meest handige plek blijkt tot nu toe de kledingkast maar dan moet ik niet ineens bedenken dat ik een kledingstuk nodig heb want dat gaat dan niet meer. Een deel van de kledingstukken hang ik over alle radiatoren, zodat die sneller drogen want het duurt zo'n 3 dagen voordat de was in mijn tijdelijk onderkomen droog is.
3 dagen is wel erg lang en dan ruikt de was ook niet echt fris en schoon meer.

Ik ben bang dat ik er niet aan ga ontkomen om, zolang ik in mijn tijdelijk onderkomen woon, de droger te gebruiken die in hetzelfde schuurtje staat als de wasmachine. Alleen heb ik uit mijn pubertijd niet zulke goede ervaringen met een droger. Kleding kromp of was veel sneller versleten dan anders. Daarnaast heb ik ook geen idee wat het beste programma is. Er zitten meer dan 10 keuzemogelijkheden op het apparaat en het is mij niet duidelijk wat de verschillen zijn.
Maar 1 ding maakt het wel duidelijk: mijn toekomstige huis moet geschikt zijn voor het drogen van de was zonder zo'n apparaat.  

2 opmerkingen:

  1. Ja, wat dat betreft ben ik best wel blij met de mogelijkheid om hier de was goed uit te hangen.
    In mijn vorige woning was én geen plek voor een wasdroger, én weinig ruimte voor drooglijnen of -rekjes.

    Ik hoop dat het weer wat beter gaat trouwens, maar alsnog krijg je een stapel stevige knuffels van me ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je kunt ook een luchtontvochtiger kopen en die in je tijdelijk onderkomen gebruiken. Dan droogt je was sneller, en kun je ook in de wintermaanden beter voor een gezonde luchtvochtigheid zorgen. Een luchtontvochtiger verwarmt de vochtige lucht die hij binnenhaalt, en blaast drogere lucht weer uit, die warmer is. Hierdoor heb je dus al een wat hogere temperatuur in je huisje als je uit je werk komt (las dat dat ook een probleem was waar je tegen aan loopt).
    Succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen